Gå till innehåll

Har köpt en AM shorty 5000. får den ej att skumma


Rekommenderade inlägg

så finns det nån me erfarenhet av en sådan?

ja har kopplat den till överrinnings boxen, men de verkar som om vattnet inte räcker till för att trycka upp skummet i reaktor röret..

hur kör ni???? med separat pump eller via över rinningen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en eheim 1060 (2400l/h) som förser min shorty med vatten.. Den skummar på bra, men däremot kan jag inte trixa tilld et så det blir vått skum.. som jag vill ha.

Men det ska jag fixa såsmåningom genom att använda en starkare pump.. typ OR 3500 eller nåt.

Så ja.. jag tror att du ska använda en separat pump för att förse den med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första så tog det nog ett par tre dagar innan den började skumma.

Jag har skummaren i sumpen. Jag stryper luften i 'ljuddämpningssyfte' min venturislang är grövre än originalslangen dock.

Med vått skum menar jag att istället för att få typ 2 cm svart gegga i veckan i koppen, så vill jag ha 5-6 cm grönt slemvatten... m.a.o jag vill skumma snabbare o aggressivare. Men för att få det att funka behövs mer vattentillförsel till summaren (starkare pump)

Hur länge har du haft skummaren igång? om det bara är nån dag eller två.. så ge det nåra dar.

Rengjort reaktorröret med kokhett vatten?

Annars skulle jag nog koppla på en separat pump för att ge skummaren ordentligt med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar bara hur din belastning är? Är karet nystartat, Har du lite eller mycket fisk mm.? Sen sak skummaren skumma torr & geggig sörja. Om det är vattnigt så är skummaren fel inställd. Onödigt att skumma ur en massa vatten eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...