Gå till innehåll

Vattenflöde UV-C???


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Har en fundering, har sett att många kör sin UV-C efter returpumpen, och om jag förstått det rätt så ska vattenflödet genom UV-C filtret vara förhållandevis lågt för att ljuset ska hinna döda några bakterier? Men vem har ett lågt vattenflöde efter en returpump i saltvattenskar där flödet ska vara så högt som möjligt!

Läste i manualen på mitt (5W) där tillverkaren rekommenderar 150l/h, eller har jag missat nått?? Kanske borde köra det separat i en egen pumpslinga...:)

Sen undrar jag hur många watt på UV-C som är lagom till ett 130L kar eller hur räknar man ut det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiljer mycket effekt på vad man har för sorts uv filter också.. Men 5 w är otroligt lite! så desto slöare genomflöde desto bättre.. eller ja bättre o bättre men desto slöare desto mer effekt .. desto större w desto större är oftast lampan.. = längre filter.. = mer aktiv strömning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen vad du använder det till.Har själv ett 39W JBL men just nu har jag inte använt det på 1 år då jag inte haft användning för det.Jag jag hört är det Lågt flöde till tex parasiter och större organismer.Högre flöde till svävalger samt andra sporer med mindre kroppsmassa som inte behöver belysas så mycket för att skadas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...