Gå till innehåll

Invånare mot alger


Kulin

Rekommenderade inlägg

Behöver uppdatera mib städpatrull lite, så tar gärna emot tips på bra invånare

Trådalger börjar bli det drygaste problemet men även algerna på rutan, slemmigt typ.

Finns det nån fisk som käkar trådalger?

I övrigt vad funkar bra? Sjöborre är nog uteslutet tyvärr då den skulle riva allt är jag rädd.

Sniglar, eremiter o sjöhare? Sorter?

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

många rekommenderar väll enbart sjöhare som en sista utväg då det är lite svårt att hålla nog med mat till dom i mindre akvarium.

Salarias "lawnmower blenny" är väll också rekommenderad men det verkar finnas delade meningar om dom gert sig på trådalger eller inte.

Själv har jag problem med gröna trådalger och skaffade igår en sjöborre jag kan återkomma hur det går med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte ett par humlesnäckor, en nassarius snigel, en rödbenad eremit samt en Zebrasoma Desjardinii. Fisken är fortfarande lite feg, men är ute och nafsar på rutan i alla fall, så förhoppningsvis betar han lite där.

Vad gäller trådarna så är beståndet än så länge oförändrat.

Skall googla lite mera, kan inte annat än att undra om de har samband med att jag började dosera Red sea No3Po4-x eller inte....började strax efter att jag började få ner nitraten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en kirurg kommer definitivt att bli för stor för mitt kar ja. men tanken är att om allt går väl, flyttar han till ett 300l kar inom ett par månader :)

återkommer om jag får iordning på algerna. skall som sag läsa o klura lite på mer sätt att få bort dem .)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...