Gå till innehåll

Vad för alg och varför?


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Ska erkänna att jag har lite dåligt koll på min värden just nu, men jag har någon form av grön alg som återkommer på de delarna av glaset där pumpen blåser ut. Detta återkommer på 2 ställen där just strömmen från pumpen blåser men inget på stenen, bakgrunden, sanden eller vissa delar av de 3 glasen.Bifogat bild på det hela. Hinnan är extremt tunn och nästan lite slemmigt i konsistensen. Återkommer efter ca 2 veckor om man skrapar bort det. Vill veta hur jag kan få det att minska och gärna vad det är för något.

post-3292-14468924746073_thumb.jpg

Ändrat av Fredrik.g
missade en del
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten och annan inredning kan hindra algerna pga sin biologiska fauna, det finns ingen sådan på glaset. De delar av glaset som inte är beväxta med dessa alger kan ha en bakteriell hinna på sig som då också förhindrar påväxten, där det är som högst hastighet då tar algerna överhanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten och annan inredning kan hindra algerna pga sin biologiska fauna, det finns ingen sådan på glaset. De delar av glaset som inte är beväxta med dessa alger kan ha en bakteriell hinna på sig som då också förhindrar påväxten, där det är som högst hastighet då tar algerna överhanden.

Mycket möjligt att det är så Jimmy, men sist jag mätte så var där ej mätbar fosfat. Visserligen saliferts test så där kan ju vara kvar en hel del. Får kanske köra med lite remover och försöka få ett test gjort med en hanna checker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...