Gå till innehåll

Bygge av miniskummare


Manks

Rekommenderade inlägg

Jag har hittat en skummare till mitt tänkta microrev som jag skulle vilja försöka mig på att bygga. Har hittat 3 mm plexiglas för en spottstyver på claes ohlsson som skummaren ska byggas i. Det är från nano-reef.com och de använder cpvc-rör, vad är det för något? Och vad kan man använda i sverige om de inte går att få tag på. (Tänk budget!)

Jag bifogar bild på det rörkopplingar jag behöver. Inner diametern på rören är 1/2" och ytterdiametern drygt 5/8"

Tänkte även fråga vad man ska sammanfoga plexiglas med. Har hittat "AUTOWELD" på claes ohlsson också, för 99:- och tror att det var vad de använde i usa, men jag tänkte budget och undrar om det finns något billigare man kan foga med. (många tior här och var blir en hel fisk).

Hoppas ni kan hjälpa mig.

/torsten

post-1011-14468912025844_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest om rören är revsäkra och så. Har inte fattat vilka rör som innehåller mjukmedel antimögel osv. Men det kanske bara gäller mjuka slangar? Tänkte på packnngar också. Kan man använda vilka som helst? jag vill ju inte förgifta de små liven...

Nu när jag ändå sprutar ur mig frågor så har vi en till (hoppas ni inte tröttnar på mig)

"weldon can be made by mixing a solution of 50% acrylic shavings with 50% MEK. Both of those things should be readily available." Vad är acrylic shavings och MEK? Som sagt. Jag ska bygga en BILLIG skummare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, har redan läst den tråden (och för modligen alla andra trådar också) minst 2-3 gånger. Varför ha ett liv när det finns SG.

Inget fel på den, tänkte först bygga den, men den jag hittade har en atraktivare look och är en påhängsskummare, så jag slipper snylta av det lilla utrymmet i akvariumet.

Kan tillägga att den här skummaren verkar vara effektiv om man läser posts på nano-reef.com också. Längsta tråd jag läst i ett forum. Inne på 3.e dagen jag läser nu. Men nu har en trögboll som jag fattat hur den ska byggas, tror jag. Efter att jag konverterat alla mått från tum till cm och prövat den kan jag lägga in beskrivning här, om någon är intresserad dvs...

post-1011-14468912025966_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, har redan läst den tråden (och för modligen alla andra trådar också) minst 2-3 gånger. Varför ha ett liv när det finns SG.

Inget fel på den, tänkte först bygga den, men den jag hittade har en atraktivare look och är en påhängsskummare, så jag slipper snylta av det lilla utrymmet i akvariumet.

Kan tillägga att den här skummaren verkar vara effektiv om man läser posts på nano-reef.com också. Längsta tråd jag läst i ett forum. Inne på 3.e dagen jag läser nu. Men nu har en trögboll som jag fattat hur den ska byggas, tror jag. Efter att jag konverterat alla mått från tum till cm och prövat den kan jag lägga in beskrivning här, om någon är intresserad dvs...

allt hemma mek av intresse. :-)

har du länken till nano-reef.com ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Kom på efter att jag postat att acrylic shavings är akrylspån. Då jag inte är så hemma på sånt här, är plexiglas acryl? Så jag bara kan flisa lite av det och sen blanda med Metan Etyl Keton. Eller kanske lättare att köpa färdig fixmassa. Hur som heslt, tack för infon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CPVC är en en PVC som är efterklorerad, vilket har lite andra egenskaper än vanlig PVC och därigenom lite dyrare. Använd vanlig PVC till akvariet.

Här i Sverige är det ovanligt med tummått när det gäller PVC utan det är vanliga metriska mått som gäller, förutom då det gäller gängade detaljer som givetvis är i tum :)

Acrylic shavings innebär spån av akryl som löses upp med lösningsmedel och används som ett lim, här används Acrifix när man skall limma akryl (PMMA) typ plexiglas och kostar c:a en hundring för en 125ml tub.

Närmast dig i Gbg är GPA www.gpa.se (Frölunda) och Plastmästarn www.plastmastarn.se (Mölndal) där du kan få tag på rördelar och lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Okej, nu har jag avrit runt överallt i GBG och enda stället som verkar ha acrifix är plastmäster i mölndal. Eftersom jag inte gick dit sist jag var i mölndal (tittade på fisk/koraller/snackade saltvatten med Bengt på akvarielagret så länge att plastmäster han stänga) så blev jag fruktansvärt trött på att inte få tag på det. Mölndal är en lång tripp tycker jag. Därför köpte jag på bauhaus idag "Tangit PVC-U special-lim"

Fungerar det att limma plexi med?

Blir det hållbart?

(skummaren kommer inte ha så mycket tryck i sig då den är liten, men den är en påhängskummare, så jag vill inte ha akvarievattnet på golvet)

Är det giftigt?

Skulle vara bra med ett snabbt svar då jag vill börja limma. Jag börjar bli otålig...

Tack på förhand.

EDIT: Kom på att forumet har en väldigt bra sökfunktion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan.

Efter att ha sökt verkar tangit inte avra den rätta grejjen får jag limma med det och fixa en "inombordsskummare" så gör det inte så mycket om den böjar läcka.

Återkommer med mer info + bilder när den är färdig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma verksamma substans som i acrifix tror jag, metyl etyl keton.

Hur som helst är det starkt. Fullt korsdrag och man tror ändå att man är ett gatubarn i rumänien...

Upptäckte att det står en hel del i tidigare trådar om det här lösningsmedlet/limmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...