dano Postat 7 mars 2012 Postat 7 mars 2012 HejJag har Zeovitsystem med zeobak, Zeostart, Zeofood samt Grotech korall À, B o C tillsatser.Jag undrar hur jag smidigast höjer mitt Kh från 5-6 till 8-9 och sedan behåller det så.Mitt system är på 380 l, jag har bra och stabila värden i övrigt så som Ca 430, ph 8.En av anledningarna att jag vill höja är att jag vill skaffa några musslor.Anders Citera
Claes_A Postat 7 mars 2012 Postat 7 mars 2012 Börjar med regelbunden dosering av lösningar av natriumbikarbonat och kalciumklorid samt eventuellt magnesiumklorid. Dvs Balling/2-part! Citera
Andreas N Postat 7 mars 2012 Postat 7 mars 2012 Grotech a, b och c är egentligen bara spårämnes lösningar. Vad jag kunde läsa så fanns det magnesium i både a och b så detta bör du få i tillräckligt av redan kanske... du får mäta och kolla för att se om det räcker till.KH och Ca bör du som cleas säger tillgodose genom ett lätt alternativ som Balling.En normal proportionering för ballanserad dos är att man blandar 72gram cacl2 (calsium clorid) /liter vatten i en dunk och i andra dunken kör man natrium bikarbonat 80gram/ liter. Dessa lösningar kan man med fördel blanda i en 5 liters dunk så har man så det räcker ett tag....Förbrukningen av dessa blandningar är något man får mäta sig till och skiljer beroende på korall population mm Citera
NiXoN Postat 7 mars 2012 Postat 7 mars 2012 Sen om du kör Zeo så skall du inte gå så mycket över 8 i kh, det kan ställa till det en del med korallerna...//NiXoN Citera
Edward Postat 7 mars 2012 Postat 7 mars 2012 Håller med Nixon ett Kh runt 7 brukar vara att föredra i en zeoburk, har musslor i min burk och har hela tiden haft ett kh på ca 7 utan bekymmer. Citera
dano Postat 8 mars 2012 Författare Postat 8 mars 2012 Tack för svaren, jag skall testa detta. Hur påverkar salthalten detta resonemng. Min salthalt ligger på 1.027.Anders Citera
snickarn Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Sen om du kör Zeo så skall du inte gå så mycket över 8 i kh, det kan ställa till det en del med korallerna...//NiXoNvarför och vilka problem? Citera
NiXoN Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Grundläggande för Zeo och ULNS system är att man inte kör kh´t över 8 då det kan orsaka vävnadsdöd.Varför detta händer är fortfarande inte riktigt klart...//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.