Gå till innehåll

Knegolfs 100liters


Knegolf

Rekommenderade inlägg

Så nu tog tålamodet slut och det blev dags för ett nytt projekt, efter att ha låtit med RSM130 gå fint i över ett år kände jag att jag saknar uppstarten av kar! Då jag inte har möjlighet att husera några gigantiska kar blev det 100 liters helglas kar med svarta fogar! Bestämde mig för att inte kladda med sump utan istället köra på frekventa vattenbyten och en påhängs skummare. Så det fick bli en Instant Ocean Skimm 400 påhängs skummare från Aquarium systems. 2 Seio pumpar för cirkulationen samt 2 Glo T5ramper med vardera ca 50watt. Drog igång baljan igår för att blanda upp salt med mera och har idag placerat i lite LS och håller på att köra in skummaren för fullt! Bilder kommer =) Är riktigt exalterad då jag länge velat kliva ifrån Kubformade kar så ser fram emot att bygga landskap i denna baljan. Kommer bli mest koraller och ytterst få fiskar kommer även hålla lite räkor tänkte jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det ordna till sig riktigt bra nitriten syns inte till avvaktar dock med levande ett tag då skummaren uppenbarligen behöver köras in längre har en del problem med micro bubblor men vad jag kan förstå på andras upplevelser med denna skummaren så kan det ta ungefär en vecka att köra in den ordentligt. Tror dock inte att jag kommer få någon nitrit spik eller så då det mesta av min LS kommer från mitt andra kar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för liten uppdatering! =) värdena ligger fint

Nitrit=0

Nitrate=0,2ppm

KH= 11,2dKH

magnesium=1290ppm

Kalcium=490ppm

Det levande verkar trivas fin fint! =) Måste säga att jag är väldigt nöjd med skummaren som nu är helt inkörd vilket tog ungefär 4 dygn. den är tyst skummar riktigt fint o tar riktigt mycket skit. Bifogar lite bilder :nya bilder:

post-5226-144689249023_thumb.jpg

post-5226-14468924900502_thumb.jpg

post-5226-14468924900714_thumb.jpg

post-5226-14468924901011_thumb.jpg

post-5226-14468924901233_thumb.jpg

post-5226-14468924901458_thumb.jpg

post-5226-1446892490167_thumb.jpg

post-5226-14468924901877_thumb.jpg

post-5226-14468924902088_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet puttrar på fint o tänkte uppdatera med två nytillskott! Har fått fin ordning på värdena så allt frodas o mår fiin fint! 500ppm kalk 1500ppm magnesium salthalt på 1.024 KH 9dKH post-5226-14468924926621_thumb.jpg har stoppat i en solkorall tubastrea och en Sinularia mollis som båda verkar må väldigt bra!

post-5226-14468924926412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev tidigare i veckan övertalad att börja köra SPSer och LPSer i Mitt kar pga fina vattenvärden annat levande med mera så drog faktiskt igång med det för ett par dagar sedan och hitintills funkar det Riktigt bra :) Börjar med några acroporor en enchinophyllia och en vad jag tror är Scolymia :) Ska bli riktigt kul och intressant har inte kört så mycket stenkoraller tidigare mest mjuka har inte kört spser bara LPSer tidigare vilket har fungerat fint så ska bli kul o se hur detta tar sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter varje dag och tillför både kalcium magnesium och kh buffer samt specifika spårelement för spser vid behov har införskaffat redseas fosfat och nitrat kontroll samt deras spårelement för specifika koraller beroende på färg osv har perfekta värden i nuläget iaf! Tackar för tipsen dock!! :-)) men värdena är stadiga sen över en vecka tillbaka med en dropp på kanske 10-20 PPM i veckan av ka och mg. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sucks to say men pga en oönskad fisk var jag tvungen att dra upp hälften o bygga om för att få fatt i den jefeln :( men ser ut att bli fint fint ändå och eftersom jag flyttar om 2 veckor så lär det bli ommöblering igen ändå :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte ihåg latinska namnet på den men hälften gul hälften lila blå ögon liten. Uppvisade inga tecken på aggressivitet förrän i förrigår när han började jaga mandarinen bestämde jag mig för att flytta honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pga stöket med stenen i samband med fångandet av fisken så rev jag nog upp en hel del bundna ämnen vilket om det vill sig illa resulterar i en förlust av en av mina acroporor som inte verkar ta hela grejen särskilt väl :-( men å andra sidan verkar allt annat må vääääldigt bra! Så bara att bita sig i läppen och ha tålamod och hoppas på det bästa :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...