Gå till innehåll

vilket kar red sea max och Haquoss Gold Line Cubextreme


kvalle

Rekommenderade inlägg

hej..jag och tjejen funderar på skaffa större kar,

undrar därför vad ni skulle rekomendera för akvarium..

tittar just nu på dessa..

vill gärna höra av erfarenheter..

red sea max och Haquoss Gold Line Cubextreme

rsm har jag hört lite folk tycker har lite klen skummare & cirk orginal..

haquoss har jag inte hittat något om här på SG. inte direct någe på nätet heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit Red sea max, det karet är anpassat för att köra saltvatten i.

Cubextreme måste kompletteras om du ska köra saltvatten i det. Som Fredrik skrev så är 2x 24W väldigt klent för ett 280L kar. Karet är dessutom 80cm (!!) högt vilket gör att du måste köpa en ganska vettig belysning (läs stark MH eller starka LED) för att kunna belysa koraller på botten av karet. Du kommer även behöva komplettera med fler och starkare pumpar. Skummare ingår inte i cubextreme och då måste du hitta en skummare som är vettig och passar det karet.

I slutändan kommer du komma att behöva lägga ut 5000kr+ på att komplettera upp utrustningen till cubextreme för att den ska komma upp på samma nivå som RSM.

Med den tillhörande möbeln så blir karet 165cm högt vilket betyder att varje gång du ska göra något i karet måste du stå på en stol eller pall för att överhuvud taget nå ner i det, om du inte är 2 meter lång och inte ens då lär du nå till botten.

Det enda som talar för cubextreme är att det är dubbelt så stor volym vilket är bra, men det betyder även att det blir (nästan) dubbelt så dyrt att starta upp det.

Slutsats, jag skulle välja RSM130 utan tvekan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej..ungefär så jag tänkt..

men som du skriver christofer så e ju volymen som lockar mest..

är det någon som känner till någe kar i liknande mått? eller kan de kanske bli billigare att köpa mått tillverkat?

har nämligen funderigar på att man ska ha sump under för att förenkla

har hör lite här och där att rsm har lite dåliga flöden många som kompleterar med pumpar även skummare.men kanske bara e extramfall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera kar som har en liknande volym, det finns dock inte så många kar som har samma mått, p.g.a. det vi var inne på tidigare, andra tillverkare fattar att man inte kan göra ett 80 cm djupt kar för det blir krångligt på alla sätt och vis.

Jag har själv haft 2 RSM kar, man måste inte komplettera dessa kar om man inte vill. Det går bra att använda dem som de är, det är trots allt "plug-n-play" kar.

Många brukar dock byta ut skummaren för att dess pump höjer tempen i karet flera grader. Vissa brukar även komplettera med extra pumpar för att få bättra flöde, vilket jag inte gjorde.

Om du är ute efter ett kar runt 280L så kan jag rekommendera Aqua medic Percula 90, jag har för mig att det ligger på runt 280L, även det är ett plug-n-play kar där alla tillbehör som behövs finns och det har inbyggd sump. Jag har det karets storebror Percula 120 och jag har bara bra saker att säga om detta kar.

Priset är dock högre på dessa kar, skulle gissa runt 15000kr+ i butik men de brukar dyka upp här på guidens köp och sälj med jämna mellanrum för betydligt mindre.

Red sea max har ju ett kar som är lite större RSM 250 som är som ett RSM 130 fast med 250L volym men även de ligger runt 15000kr i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp begagnat.

Under halva priset + att antingen tröttnar du eller vill du ha större inom kort.

grejen är den att jag inte har plats för större..

har ett 60L just nu.

har inte plats för så mycke större än de jag skrev om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad du vill kunna hålla för koraller. Om jag vore du skulle jag slänga iväg ett mail till tillverkaren av LED armaturerna och beskriva vad du tänkte ha för invånare och hur djupt karet är så får dom svara om deras produkt håller måttet.

Jag har en 170W Maxspect Semi över mitt kar som är runt 65 cm djupt och jag tycker att det är på gränsen till för lite för min inriktning (mjukisar och LPS).

De armaturerna du länkade till är av bättre kvalitet men lägre total styrka så rent spontant skulle jag säga att de kan vara för svaga men jag vet faktiskt inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...