Gå till innehåll

Fight i grottan.


nemo

Rekommenderade inlägg

Såg idag att min Bandkorall Räka hade en fight i sin grotta med något som hade en ca 2cm lång & kraftig klo & lite beige aktig i färgen. mer kunde jag ej se pga den satt gömd bakom en sten i grottan, ngn som har bild på boxarräka (har jag hört de kan vara) eller annat som det kan vara.

PS Jag hör ett antal knäppningar från karet efter släckning av lyset (ibland riktigt kraftigt.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantisar har inte långa kraftiga klor utan klubbliknande eller spjut liknande utväxter. De främre benparen har utvecklats till just dessa "vapen" och tro mig hade det varit en mantis så hade det nog varit över vid det här laget.

Jag har sett hur ruskigt effektiva mina är, de krabbor som följde med stenen ner i mantisburken blev mosade på nolltid. Jag visste inte ens att jag hade dessa krabbor men mantisen nöp dom.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag provade att släppa ner en risig frökenfisk till min lilla mantis.

Den mosade firren illa snabbt, det är nog inte utan anledninga att dom kallas "tum-nagel-krossare".

Spola inte ner den om du hittar den, de är riktigt intressanta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag skulle gissa på att det är en pistolräka.

Jag har också hört knäppningar i från mitt kar några dar ny. Jag misstänkte att det var en pistolräka då de bara knäpper en gång itaget, medans mantisräkan ofta trummar eller knäpper flera gånger i rad.

Jag kollade sent igår kväll och såg också en pistolräka ca 4-5cm.

Frågan är nu kan jag ha kvar den? hur mycket ont kan de göra i karet?

Vad har ni för erfarnheter om denna räkan?

//Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...