Gå till innehåll

Mina clowner har lagt ägg, vad göra nu?


Uzkar

Rekommenderade inlägg

Hej.

Mina clownfiskar har lagt ägg nu. Nån som har tips för att få dom överleva.

Dom bor idag i ett akvarium med många andra fiskar.

Ska jag flytta över stenen med äggen och clownerna till ett eget akvarium eller inte?

post-4766-14468924907523_thumb.jpg

post-4766-14468924907381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När äggen kläcks måste man fånga in de små larverna, när de är nykläckta så äter de bara mat som är ytterst liten. I vanliga fall brukar levande rotifers vara standard maten under första veckan eller två, sen kan man börja använda nykläckt artemia när de är runt en vecka gamla.

Det finns vissa odlare som lyckats dra upp clownfiskar på finpulveriserat torrfoder men det kan vara svårt att få larverna att förstå att det är mat.

Tyvärr så är clown uppfödning inget man råkar göra. Om man inte läst på och har rätt mat för de små så kommer man inte lyckas.

Har man bara rätt mat ska det vara relativt lätt att föda upp dem.

Om du inte är insatt i vad som krävs för att dra upp dem skulle jag låta dem vara och plugga på tills dess att du känner dig förberedd. Clownerna kommer fortsätta att leka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med StoffeSwe, låt dem vara. Har du inte rätt mat för ynglerna är det ingen idé att flytta dem för de kommer ändå inte att klara sig.

Det finns många guider på nätet hur man odlar Clowner. Här är en jag tycker är bra: raising clownfish. När du läst på så finns Rotifers och phytoplankton att beställa till exempel är: mikromarine.se. Artemiaägg har nog din lokala akvariebutik.

När Clowner sätter igång och lägger ägg så sker det ofta kontinuerligt. Mina la nya ägg 1-2 dagar efter att de gamla kläckts, så du kommer ha många försök på dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...