akutmottagning Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 erfarenheter av red sea's tester går dom ens att jämnföra med hanna? Citera
petnym Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Det gör de säkert... Vad är det du vill testa? Det är väl egentligen bara fosfor/fosfat-testen från Hanna som är riktigt bra. Citera
akutmottagning Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Ja är väll phosfat som är intressantast salifert ser man inget på. Kommer nog gå över till red sea mg kh ca paketet verkar kanon och billigt Citera
ThomasL Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Red sea har åtminstone två olika kvaliteer på tester, har bara provat de lite dyrare som kommer i de svarta "kiten" och de har väldigt bra upplösning och ger fina utslag.Däremot är de inget för dem med dåligt färgseende och det hjälper om man som jag är kemist i grunden när man skall tolka färgomslagen, alternativt att man har lång erfarenhet av titreringsanalyser.Skulle dock kunna tänka mig att titta nämre på HannaChecker om det är enklare. Citera
akutmottagning Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Jag pratar om den nya serien tror det är dessa du menar trodde faktiskt bara det fanns denna sorten Citera
ThomasL Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Det är den nya sorten, de har en serie som hör ihop med deras RSM-serie också men den skall inte vara lika bra enligt annans utsaga(har själv inte testat).Själv är jag helnöjd med testerna, hög upplösning och bra utförliga instruktioner på svenska.Lycka till med valet (Särskillt om du väljer att köra båda sorterna förstås och jämför resultaten, för då vill jag höra hur det gick) Citera
akutmottagning Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Detta tåls att fundera på hanna blir dyrt 25 regenser kostar nästan lika mycket som 75 red sea test. Sen plus Hanna checkers isig själv. Citera
Robbyn Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Jag kör Red Seas nya tester (de i svart plastbehållare) och är väldigt nöjd. Känns mycket trevligare att ta fram än Saliferts slitna papplådor =) Citera
Robbyn Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Ska undersöka det när jag kommer hem. Påväg mot jobbet nu. Citera
ThomasL Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Egentligen hur noga som helst, graderingen på färgskalan är 0,02ppm/färgsteg. Men eftersom man tittar på ett färgomslag från gult(när det är noll) till grönt när det finns fosfat så gäller det att kunna tolka grönheten på provet (därav behovet av ett korrekt färgseende) man kan nämligen få utslag som ligger emellan de färgprov som finns på skalan och då får man interpolera resultatet. Dock är det så att om provet är helt gult så är po4=0,00Noggrannheten är större ju längre ner i koncentration man kommer.Red Sea anger dock noggranheten till +- 0,04ppm (men är det helt gult så...)Lycka till Citera
Septimius Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Kolla på e-bay när det kommer till Hanna Checker, finns för 40 dollar och 25 reagenser kostar bara 9 dollar, halva priset jämfört med Sverige, dessutom är de små så portot blir billigt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.