Gå till innehåll

red sea VS hanan checkers


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Red sea har åtminstone två olika kvaliteer på tester, har bara provat de lite dyrare som kommer i de svarta "kiten" och de har väldigt bra upplösning och ger fina utslag.

Däremot är de inget för dem med dåligt färgseende och det hjälper om man som jag är kemist i grunden när man skall tolka färgomslagen, alternativt att man har lång erfarenhet av titreringsanalyser.

Skulle dock kunna tänka mig att titta nämre på HannaChecker om det är enklare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är den nya sorten, de har en serie som hör ihop med deras RSM-serie också men den skall inte vara lika bra enligt annans utsaga(har själv inte testat).

Själv är jag helnöjd med testerna, hög upplösning och bra utförliga instruktioner på svenska.

Lycka till med valet

(Särskillt om du väljer att köra båda sorterna förstås och jämför resultaten, för då vill jag höra hur det gick) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen hur noga som helst, graderingen på färgskalan är 0,02ppm/färgsteg. Men eftersom man tittar på ett färgomslag från gult(när det är noll) till grönt när det finns fosfat så gäller det att kunna tolka grönheten på provet (därav behovet av ett korrekt färgseende) man kan nämligen få utslag som ligger emellan de färgprov som finns på skalan och då får man interpolera resultatet. Dock är det så att om provet är helt gult så är po4=0,00

Noggrannheten är större ju längre ner i koncentration man kommer.

Red Sea anger dock noggranheten till +- 0,04ppm (men är det helt gult så...)

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...