Gå till innehåll

krabba(or) i koraller


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej

I tre av mina koraller har jag en krabba. En liten en i min skivanemon. En kanske 1cm i min cespitularia. Dessa koraller mår fint och jag

har stor behållning av de små krabborna.

Men den sista är jag fundersam över.

Det är en ullig brun krabba, lite över 1 cm troligen en Actaeodes tomentosus. Den sitter i min enda stenkorall, en stylophora. Det ser ut som den "snor" saker från polyperna?

Jag undrar om den skadar korallen (t om äter på polyperna). Eller är det mer att den rengör korallen och allt är bra? (det är lite döda områden på korallen, men det var så när korallen kom, fast krabban hade den redan då)

Den är hur rolig som helst lilla krabban så om den "bara" irriterar korallen litegrann låter jag den vara, men jag vill ju inte att korallen skall dö av krabbans behandling.

Någon som har erfarenhet hur det brukar gå på sikt?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ulliga krabbor brukar väl generellt sett inte ses med alltför blida ögon.

Har själv haft problem med en luden liten jäkel med blå ögon som käkade sönder en acropora för mig. Den krabban såg jag till att få bort.

Krabbor som lever i symbios med korallerna är generellt sett inte håriga (googla "acropora crab" eller liknande så får du nog fram info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...