Gå till innehåll

Vilken LED-ramp?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej på er saltisar.

Inför sommaren så ska jag nog byta ut min Giesemann Infiniti 2x250 + 4x54 ramp 120 cm mot en bra LED-armatur. Jag skippar Mazzaran och EcoTech då jag vill ha en heltäckande ramp.

De jag funderat kring är de dyra Vertex SR 260 120 cm eller någon Pacific Sun.

Mitt kar är proppfullt med SPS så kraven är höga.

Är det någon som har sett dom irl eller har några tänkvärda tips.

Mitt utgångsläge är ändå Vertexen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt klart nöjd med min Vertex-armatur. Snyggt ljus, alla möjliga inställningar, tyst och strömsnål. Inget alls att klaga på. Är du i närheten får du gärna titta förbi och se den på riktigt.

Hej Hans.

Tack för inbjudan. Tyvärr så har jag inte några ärenden i dina trakter den närmaste tiden. Jag har mailat dig tidigare och fått bra information om rampen. Det jag hittar om den är bara positivt men innan jag beställer en av din butik så vill jag ändå kolla runt med olika åsikter. Som alltid så vill man se ljuset live men dagens LED-armaturer i high-end läget lär knappast vara dåliga.

Vad jag förstått så är det inget rött/violett ljus med men att det är på ingång... Hur upplever du ljuset och tillväxten i karet annars?

Har du jämfört den med t.ex. Pacific Sun?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har egentligen precis börjat med SPS så jag har lite begränsad egen erfarenhet där än så länge. Seriatopora hystrix är ju en lite för lätt korall för att det ska gå att dra en massa slutsatser, men jag har nog aldrig haft så långa vita tillväxtzoner i topparna på den som jag har nu. Och från andra har jag fått rapporter om "Min är helt outstanding med en "nästan" besvärande acropora tillväxt;o)" så jag är rätt övertygad om att den räcker till. :)

Den har vita, blå och royal blue LED i grundutförandet men det finns numera UV och röda moduler att köpa. Och man kan byta moduler i rampen rätt så enkelt och till en klart vettig kostnad.

Jag har ingen erfarenhet av Pacific Sun. I dagsläget är ju helt nöjd med den jag har så det är inte aktuellt att prova den heller. :)

Du har ju en riktigt bra armatur idag, jag har kört med samma Infiniti tidigare. Om man ska jämföra med den så tror jag du kommer uppleva ljusstyrkan som likartad. Du ska inte räkna med att få dubbelt så snabb tillväxt eller så... fördelen ligger snarare i låg strömförbrukning, mycket lägre värme, de många inställningsmöjligheterna och att slippa byta ljuskällor hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min största syfte med att byta är att bli av med värmeproblemen. Infinitin är riktigt bra annars. Akvariet står mot solväggen i vardagsrummet och det blir lätt 30 grader i karet och kanske 25-28 grader i rummet. Huset är gammalt och isoleringen i väggen urusel.

Jag funderar på en 120 ramp då jag vill ha belysning hela vägen runt revpelaren. Bifogar en bild på karet idag så att ni förstår vad jag menar.

90 modellen hade varit bra ekonomiskt men 120 varianten behövs nog... eller vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju mycket koraller högt upp i hörnorna... så jag skulle nog tyvärr rekommendera 120cm ramp trots allt. Själv har jag 124cm långt akvarium och 90cm rampen.

hel.jpg

Jag har armaturen väldigt nära vattenytan så längst upp i hörnen har jag inte bästa trycket... men heller inga koraller i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...