Sune Postat 7 april 2012 Postat 7 april 2012 Jag kom just ner och upptäckte att min dotter hällt i ca 2-3dl calsium hydroxid (det man använder till kalk mixer) rätt ner i sumpen tillsammans med en burk fiskmat! (sump rumet är vanligtvis låst, men efter allmän visning så var det givetvis öppet) Maten skiter jag i men calsiumet känns lite sådär... Systemet är på närmare 800L och jag lyckades stänga av alla returpumpar, så det mesta (tror jag) stannade i sumpen, vilken jag tömde och gjorde ett vatten byte på 150L.Är det något mer jag bör göra, tvingade igång kalkreaktorn för att stabilisera PH värdet.Sinnet är ju dessutom inte på topp efter påsklunch med tillhörande nubbar.. Med vänlig hälsning, Danne Citera
Lasse Postat 7 april 2012 Postat 7 april 2012 Kolla pH. Se till att dina pumpar luftar bra - har mat gått upp i huvudkaret så kan du få syrebrist vid nedbrytning längre fram. Bra om det blir bra luftutbyte i fall av ammoniakbildning. Kör skummare fullt och kanske blött.MVH Lasse Citera
Sune Postat 7 april 2012 Författare Postat 7 april 2012 Jag slängde i en extra skummarpump i sumpen, blir duktigt med mikrobubblor men nu känns det som vattnet blir extremt luftat! Hittar pellets i bägge karen och i fraggtanken så du har helt rätt det kommer nog bli lite extra bakterier när käket ska brytas ner.// Danne Citera
Sune Postat 7 april 2012 Författare Postat 7 april 2012 Det går nog bra, karet får extra skummning och själv kör jag vodkametoden.. Citera
Lasse Postat 7 april 2012 Postat 7 april 2012 Det går nog bra, karet får extra skummning och själv kör jag vodkametoden.. Det lugnar nerverna - idag i alla fall MVH Lasse Citera
Wiking Postat 7 april 2012 Postat 7 april 2012 1 burk fiskmat är väldigt mycket. Kolla i morgon bitti så att du inte får en grumling av akvarievattnet. Skumma blött som Lasse skriver. Skulle det uppstå grumligt vatten så skulle jag valt att göra ett ordentligt vattenbyte redan i morgon, och ytterligare ett någon dag eller två senare. Men nu skall vi inte anta det värsta, du lyckades ju stänga av returen ganska omgående vad jag förstår, så det här bör gå bra:) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.