Gå till innehåll

Massa calsium hydroxid i sumpen!!!


Sune

Rekommenderade inlägg

Jag kom just ner och upptäckte att min dotter hällt i ca 2-3dl calsium hydroxid (det man använder till kalk mixer) rätt ner i sumpen tillsammans med en burk fiskmat! (sump rumet är vanligtvis låst, men efter allmän visning så var det givetvis öppet) Maten skiter jag i men calsiumet känns lite sådär... Systemet är på närmare 800L och jag lyckades stänga av alla returpumpar, så det mesta (tror jag) stannade i sumpen, vilken jag tömde och gjorde ett vatten byte på 150L.

Är det något mer jag bör göra, tvingade igång kalkreaktorn för att stabilisera PH värdet.

Sinnet är ju dessutom inte på topp efter påsklunch med tillhörande nubbar.. :)

Med vänlig hälsning, Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla pH. Se till att dina pumpar luftar bra - har mat gått upp i huvudkaret så kan du få syrebrist vid nedbrytning längre fram. Bra om det blir bra luftutbyte i fall av ammoniakbildning. Kör skummare fullt och kanske blött.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slängde i en extra skummarpump i sumpen, blir duktigt med mikrobubblor men nu känns det som vattnet blir extremt luftat! Hittar pellets i bägge karen och i fraggtanken så du har helt rätt det kommer nog bli lite extra bakterier när käket ska brytas ner.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 burk fiskmat är väldigt mycket. Kolla i morgon bitti så att du inte får en grumling av akvarievattnet. Skumma blött som Lasse skriver. Skulle det uppstå grumligt vatten så skulle jag valt att göra ett ordentligt vattenbyte redan i morgon, och ytterligare ett någon dag eller två senare. Men nu skall vi inte anta det värsta, du lyckades ju stänga av returen ganska omgående vad jag förstår, så det här bör gå bra:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...