Gå till innehåll

köpa koraller i Tyskland.


freddi36

Rekommenderade inlägg

ska till Tyskland om två veckor och hade tänkt kolla på lite koraller i affärerna där.

behöver man något tillstånd eller liknande för att få ta hem korallerna till Sverige? om man blir tagen i tullen och man har några koraller med sig, behöver man några speciella papper eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt inte något problem. Vad gäller hårdkoraller kan det dock vara en viss vits att du har med dig kvitto varifrån de är köpta.

MVH Lasse

Ok, så inget annat än kvitto behövs? bra :)

Finns det några bra affärer i närheten av färjorna? Eller ska du åka längre in i landet?
vart ska du i Tyskland

vi ska åka bil genom Danmark och sen ta färjan till Rostock. där finns en affär som heter "MegaZoo" som jag var på förra året. dom har en del salt men när jag var där då så tittade jag inte så noga för då hade jag inget saltvattensakvarium :) kollar man på deras hemsida verkar det som att dom har en del dock. affären är verkligen "mega". två eller tre våningar!

sen ska jag försöka hitta några andra också. det blir kanske även ett stopp på "Klownfisken" i Köpenhamn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi ska åka bil genom Danmark och sen ta färjan till Rostock. där finns en affär som heter "MegaZoo" som jag var på förra året. dom har en del salt men när jag var där då så tittade jag inte så noga för då hade jag inget saltvattensakvarium :) kollar man på deras hemsida verkar det som att dom har en del dock. affären är verkligen "mega". två eller tre våningar!

sen ska jag försöka hitta några andra också. det blir kanske även ett stopp på "Klownfisken" i Köpenhamn.

Det lät ju intressant, får kanske försöka leta upp det nästa gång man är i närheten. Synd bara att tyskar är så jäkla dåliga på att ha engelsk översättning på sina hemsidor!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så inget annat än kvitto behövs? bra :)

Har du otur så kan det krävas en kopia på den ursprungliga CITES införseln eller ett ursprungsintyg på hårdkorallerna men eftersom det är inom EU så borde det fungera med ett kvitto.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...