Gå till innehåll

eremiter som kramas?

Daniel

Rekommenderade inlägg

har märkt några gånger att några av dem stora eremiterna (har ca 15 st, alla var pyttesmå från början, men nu har typ fem st. vuxit orehört mycket och andra har knappt ändrat storlek, antar att det beror på kön.. kanske, små=hanar, stora=honor?) sätter fast en av dem små med sina ben och håller om den i cirka en dygn, efter dess så släpper dem och dem går vidare.. är det någon sorts eremit-kamasutra eller håller dem på att slå ihäl varandra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ni tror alltså inte på eremit-kärleken..

nu har jag delat på dem.. shit jag trodde inte att eremitkräftorna var så starka, så fort jag lyckades dela på dem började den lilla springa fort som fan.. så jag antar att den inte var så glad att bli kramad!!

tack för hjälpen, ni har antagligen räddat ett eremitsliv!

glad påsk allihoppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade det här (och massa mer) *läser så ögonen blir blå*

"Hermits have separate sexes with relatively little sexual dimorphism. The best I can offer is that, in general, the males tend to be larger than the females and in some species the chelipeds (claws) are larger on the males. Hermits often have elaborate mating behaviors (displays, shell knocking and such) during which the male will guard the female until she releases the prior brood that she is carrying. Thus, in the aquarium, when people see this, they report a larger hermit "messing" with a smaller one, and suddenly the smaller one sprays out a stream of larvae. Once the brood is released, the female typically molts prior to copulation (which is why the male guards her) and extruding their next brood. During copulation, the male attaches dozens to hundreds of spermatophores (packets of sperm) to the "abdomen" of the female, and eggs are fertilized as the female releases them prior to attachment to the "abdomen." The male then moves on (this "courting" period can take anywhere from several hours to a week or more in some species), and the female then carries a colorful brood of fertilized eggs on her "abdomen" (or more correctly on the pleopods) within the shell for anywhere from several weeks to a year or so, during which time she constantly cleans and ventilates the developing young."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AHA! så det var eremitkärlek.. i alla fall nu har den stora fått tag i den lilla igen och jag ska låta dem hålla på.. i värsta fall blir en lyx påskmiddag för en eremit, i bästa fall har de lite kul och förhoppningsvis så blir det små eremiter (är det någon som har erfarenhet av detta? ska jag köpa pyttesmå skal till baby eremiter???)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...