Gå till innehåll

Goby + Räka (Randalli) Tidsfråga


VivaLaAdam

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det är så att jag skaffade mig en goby i form av Amblyeleotris randalli och en pistolräka i form av Alpheus randalli, de har nu gått i mitt akvarium i 10 dagar men de har inte hittat varandra ännu. Räkan var ingen jätte men jag hör den dagligen (framförallt på natten) så jag vet att den finns där i nånstans. Jag har inte sett den på en vecka nu, men som sagt vet jag att den lever eftersom jag hör den. Gobyn är ute hela tiden, och jösses vad vacker den är!

Min fråga till er som besitter på G+PR symbios hur länge det tog innan era kryp fann varandra?

Jag vet om att det är högst inviduellt från individ till individ. Jag gjorde så att jag la i båda samtidigt bredvid varandra när de kom till mig.

En annan sak jag undrar är om det är vanligt med en stenlavin när räkan gräver? När jag startade akvariumet gjorde jag så att jag byggde upp stenen först och la sedan i sanden. Sanden varierar på olika ställen från 2-5 cm i djup.

Tack på förhand!:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min pistolräka är en tjurig enstöring och har aldrig blivit sams med nån goby. Det beror antagligen på att det inte är en randalii (eller vad dom nu heter), som du säger att du har. Brorsan hade däremot ett sånt par och jag har för mej att det tog nån eller några veckor innan dom hittade varandra, så ha lite tålamod /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min pistolräka är en tjurig enstöring och har aldrig blivit sams med nån goby. Det beror antagligen på att det inte är en randalii (eller vad dom nu heter), som du säger att du har. Brorsan hade däremot ett sånt par och jag har för mej att det tog nån eller några veckor innan dom hittade varandra, så ha lite tålamod /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack!

Just med de här två har jag hört samma sak att de tar ibland upp emot ett par månader på sig att börja leva tillsammans, men de vet om att den andre finns i närheten. Det är iallafall vad jag har läst på amerikanska forum...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...