Gå till innehåll

Manges lilla saltprojekt!


Reconranger

Rekommenderade inlägg

Det kanske dax på tiden att jag presenterar mitt saltprojekt här på forumet. jag hade lite burkar som stod och dammade skräp. saltvatten kan kan man allt fixa till med dessa. eftersom jag inte hade avrinningsrör så var det bara att skära loss bakrutan och knata iväg till glasmästaren i stan och berätta att jag vill ha hål i rutan. och eftersom det är två kar som jag jobbar med så var det två bakrutor som skulle borras. det tredje blev sumpen och där var jag ju tvungen att fixa till bubbelfälla.

Det känns att man kan skriva en hel bok om detta just nu. här kommer en film som får tala för sig själv. projektet har varit igång ca 3v nu och man kan nästan se mållinjen av projektet, men mycket ska fixas och donas innan jag är nöjd

http://www.youtube.com/watch?v=4h-JeMWeuBs

//Mange

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God morgon!

Lite mer info kommer här: det är två akvarium ca 120l/st och är kopplade till en sump 80l. och nu i efterhand så har jag kommit på att jag vill ha en Refugium 36l oxå. grejen med den är att jag inte har lust att just nu att tömma sumpen och sätta dit en vägg till i sumpen för just detta endamål (plats finns så det räcker). så jag passar då på att testa lite med ett separat akvarium och låter häverteffekten lösa ihopkopplingen med sumpen. det verkar som att det funkar. returpumpen från Refugium till sumpen fick vara av svagare modell så häverteffekten hinner fylla på med vatten. det kanske blir bra endå men hur som helst så kommer nog jag bli tvingad att ha Refugium i sumpen. men kul är det. och nu har ni säkert massa funderingar på detta ;)

post-6621-14468925205103_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...