Gå till innehåll

Köpa begagnat akvarium med fisk


Ulrik

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag har haft ett par Malawiakvarium för ett antal år sedan och är nu sugen

på saltvatten.

Jag har hittat ett begagnat akvarium på runt 200 liter som är yngre än ett år med levande sten och fisk ca. 4 timmar hemifrån.

Det jag funderar på är om det är stora risker med att köpa detta och flytta hem dem.

Jag tänker mig att ta med så mycket vatten som möjligt i hinkar med lock för att behålla kemin i systemet.

Är detta rätt tänkt eller ska man börja på annat sätt?

Med vänlig hälsning, Ulrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du någon möjlighet att fixa ett karantänkar att hålla fiskarna i?

om du har det så ska det nog inte vara några problem.. kan fungera utan det också, men men risken är stor att du fiskarna blir onödigt stressade.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan vara bra att ha fiskarna och annat levande i ett annat kar tills karet har stabiliserat sig. men har du sand och vatten från ett gammalt kar bör det gå ganska snabbt. bara att kolla vattenvärderna.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju alltid lite krångligt att köpa ett fungerande system och flytta det. Det finns alltid en risk att stressa djuren och att det rörs upp massa skit i samband med flytt. Hade det varit jag hade jag inte krånglat till det, så här skulle jag göra:

*Hämta kar, levande sten och djur, försök få med så mycket vatten som möjligt(gärna runt 50%). Om det finns sand i karet så ta inte med det. det är bättre att skaffa ny då mycket skit kan ha bundits i sanden.

*Under tiden du ställer upp karet hemma hos dig kan djur och sten vara i en tunna, hink eller tillfälligt kar hemma hos dig med det vatten du fick med. Se till att det finns värme och cirkulation i de behållarna.

*Blanda nytt saltvattenvatten och värm upp det till önskad tempratur. Blanda minst så mycket vatten du behöver för att kunna fylla karet med det vatten du fick med.

*Fyll upp karet med så mycket vatten du kan från det gamla vattnet utan att djur och sten torrläggs, fyll sedan på med endel nyblandat vatten, få upp tempen till den nivån du önskar. Kontrollera salthalt, den ska ligga så nära den salthalten i det gamla karet som möjligt, detta kan du ändra senare under kommande veckor.

*När salthalt och temp är ok så kan du börja fylla på levande sten i karet.

*Tillsätt startbakterier. Det finns bakteriekulturer man tillsätter när man startar kar som påskyndar uppstarten, jag tycker de kan vara bra att komplettera med såna bakterier vid flytt.

*När stenen är på plats så brukar jag börja med koraller om de inte redan satt fast på stenarna, sedan släpper jag ner fiskar och övriga djur. Om det är känsliga djur så kan du koppa in dem, är det clownfiskar och liknande så brukar jag bara släppa ner dem.

*KLART!

Jag kan ha glömt något men jag tror inte det. Jag har använt samma princip när jag bytt kar från 180L till 400L+. Funkade utmärkt för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på att upprätta ett karantänkar i detta fall, för det första så måste värdena i det karantänkaret stabiliseras, för det andra så blir det en omställning för djuren att släppas ner i det karet med andra vattenvärden och för det tredje så behöver de inte karantänhållas, de kommer alla från samma kar.

Att ha ett karantänkar i detta fall ser jag som en onödig stress för djuren och mer arbete för ägaren.

Det största problemet jag ser är att djuren kommer vara i hinkar/tunnor i minst 6 timmar, men det ska inte vara något problem om man ser till att de ar värme och cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som bra tips!

Vad pratar du om för tid mellan de olika stegen?

(Jag ser det inte som ett problem att ta med det mesta av vattnet eller är det inget att sträva efter?)

Det är inte många fiskar, några Clownfiskar och någon räka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite tid som möjligt mellan stegen. Vissa saker kan du förbereda, t.ex. att blanda saltvatten så du har färdigt vatten när du kommer hem, andra saker som att vänta på att vattnet får rätt temp får ta den tid det tar.

Kan du ta med mycket vatten fån det gamla karet så gör det. Men en liten varning dock, många som slutar gör det för att det inte går så bra för dem eller för att de inte längre har tid för karet, i båda dessa fall kan det vara så att vattenvärdena är mindre bra. Om du tar med mycket vatten så kan det vara värt att göra ett par lite större vattenbyten den första månaden så du blir av med endel eventuell närning som kan finnas i vattnet.

Ofta går det att se på karen om det är för mycket näring i vattnet, då det blir mycket alger och annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog kört levande (både sten o djur) i en eller flera tunna/hink/kar med det vattnet man tagit med från säljaren, i med doppvärmare o pump.

Samtidigt fylla stora karet med nytt osmosvatten + blanda i saltet, igång med kraftig streamer, inget ljus

Efter 1 dag

- dubbelkolla salthalt o justera den, kolla temp

- skrubba av stenarna lite o sen i med dom, bygga fin aquascape kanske borra lite o sätta ihop, så man har nåt att pyssla med

Sen är frågan hur länge det ska rulla innan man stoppar i djuren... jag skulle nog väntat ytterligare 1-2 dagar iaf...beror lite på hur känsliga de är

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite på hur vattnet är där du bor. I Jönköping tror jag mej veta folk som både kör med och utan. Aldrig fel med osmos dock. Kul med en salt snubbe i närområdet till. Finns inte så många. Välkommen till SG och hobbyn. Stoffeswe's råd känns bra. Skippa sanden. Köp ny istället.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du behöver vara orolig utan kan du så ta med alt vatten å skippa sanden som dom andra säger.

Sen försök sätta upp alt så fort som möjligt igen.

Bättre du får igång alt direkt när du kommer hem än att hålla på å lägga stenar å sånt iordning det kan man göra när alt har kommit igång sen.

Det viktiga är att hålla tempen så gott det går.

Skippa karantäns karet det fattar jag inte als meningen med.

Ta med så mycket som möjlig å ner med det i karet när du kommer hem.

Kolla bara så att du har ungefär samma temp i tunnan du har fisken i som resten av karet.

Sen höjer du till rätt temp sakta så kommer det nog gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...