Gå till innehåll

En riktigt skum historia och en räka behöver identifieras.


MartinForsström

Rekommenderade inlägg

Nu har jag hittat nya djur i karet. Tyvärr är de för små och skygga för att fotografera men jag ska göra mitt bästa för att beskriva dem.

Det första djuret är en räka/kräfta som jag från början trodde var en pistolräka. Nu har jag dock börjat tvivla. Det är svårt att säga hur stor den är men den sitter och trycker i ett hål och gör små räder och plockar på sig grejer som flyter förbi. Den är röd och har randiga spröt. Den ena klon är betydligt större och kraftigare än den andra men den är inte formad som en typisk pistolräkeklo utan är mer åt det spetsiga hållet, även om den är mycket bulligare än den andra klon som är smal som en penna.

Det andra djuret ser ut att vara nån form av snigel/snäcka. Den verkar sitta i någon hålighet i stenen och har ett litet lock som den öppnar ibland när den vill titta ut. Jag har sett den knapra på både det ena och det andra som den fått grepp om. När den kikar ut ser det ut som att den har en lite utstickande mun och två små antenner.

Hoppas nån lyckas få ut något av detta.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga hur den sitter. Det verkar som att den sitter i en grop i stenen men den kan ju ha löst det lite hur som helst. Locket är runt två mm i diameter och nyss såg det ut som att den satt och sög i sig nån form av spindelväv. Den sitter bredvid en koloni av stjärnpolyper.

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iakttagit de små gynnarna i några dagar nu och jag har också dragit slutsatsen att de är totalt harmlösa. Jag blir inte klok på räkan dock. Han uppvisar tydligt pistolbeteende (dvs han beter sig ganska exakt som den andra pistolräkan jag har) men han knäpper inte. Ingen av räkorna verkar särskilt intresserade av min väktargoby dock. Jag antar att de grottlevande är ganska opeppade på fiskkompisar.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...