Knegolf Postat 29 april 2012 Postat 29 april 2012 Så står man äntligen i begrepp att dra igång ett nytt kar fast modell större! Ska hämta karet idag och förhoppningsvis även belysningen sen blir det till att sakta men säkert starta igång det o montera ner mina andra två kar Kommer inrikta mig på SPS koraller i detta karet då jag fastnat för det ordentligt efter mitt sista projekt i 100 liters karet. Kommer bilder och mer info efterhand som jag får tag i vad jag ska ha o får igång baljan är riktigt exalterad!
Knegolf Postat 29 april 2012 Författare Postat 29 april 2012 Tack tack! har hämtat baljan nu och viss del av belysningen! så den står på plats. men vet inte riktigt hur jag ska lösa resterande del av belysningen o framförallt hur jag ska hänga upp den men det ska säkert ordna sig det är på gång iaf!
Fildur Postat 29 april 2012 Postat 29 april 2012 Stort lycka till! Skriv gärna lite om du vill vilken teknik du tänker använda, alltid intressant att läsa hur andra tänker tycker jag.
Knegolf Postat 30 april 2012 Författare Postat 30 april 2012 Tack så mycket!Kommer att köra utan Sump Skummare kommer bli aquarium systems Skimm påhängs skummare Seios cirkulations pumpar iaf 50kg LS 2-3cm levande sand.Giesman HQ reflex 2x-150w MH som jag ska komplettera med ytterliggare belysning.Har mycket huvudbry med hur jag ska lösa belysnings problemen eftersom jag troligtvis inte kan borra i taket då jag bor i en hyresrätt. Så även när jag löst den kompletterande belysningen så vet jag inte riktigt hur jag ska få upp den över karet. Men jag ska ha minst 300w belysning till eftersom jag ska köra främst SPSer
Knegolf Postat 30 april 2012 Författare Postat 30 april 2012 Lutar åt att fixxa nån form av metall ställning att fästa på karet så att jag kan lägga giesman rampen i mitten och fästa 4x50watts glo ramper på längden runt o på så vis komma upp i 500 watt.
cynic Postat 30 april 2012 Postat 30 april 2012 Men varför kan du inte borra i taket för att du har hyresrätt? Gör det snyggt så är det nog ingen som reagerar på det om du täpper igen det när du flyttar.
Knegolf Postat 30 april 2012 Författare Postat 30 april 2012 Lutar åt att borra i väggen iaf.. Frågan är bara hur det kommer gå.. Eftersom det är betong vägg.. Har ingen erfarenhet av det alls.. Nån som vet nåt? Vinkeljärns ställningen ska ändå palla 30kg utan att släppa från väggen..
Knegolf Postat 3 maj 2012 Författare Postat 3 maj 2012 Nu har jag löst belysnings monteringen! Hämtat mer LS så idag går det troligen igång! Ska bara hämta salt bakgrund och bakteriekultur! :-)) kommer även att använda vattnet från de andra karen vilket blir ca 230 liter plus dom 40 litrarna som min extra LS ligger i just nu :-) så ca 50% av vattnet kommer att vara inkört :-)
Laggeman Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 Ta så mycket nytt vatten du kan, gammalt vatten är just gammalt vatten.Inkört vatten kan du annars nog få gratis från vilken akvarist som helst som gör ett vattenbyte. Behöver du osmosvatten så kan du hämta hos mig, har nästan 200 liter ståendes.
Knegolf Postat 3 maj 2012 Författare Postat 3 maj 2012 Tack för tipset! :-) har nyligen gjort vattenbyten i Karen som står dock men blir ändå så mycket nytt som möjligt :-) tack för erbjudandet! Men har ingen möjlighet att hämta vatten o har alltid kört utan osmos :-)
Laggeman Postat 3 maj 2012 Postat 3 maj 2012 I så fall hade jag kört med enbart nytt vatten, det blir som ett jättevattenbyte, men du kommer ha gott om spårämnen och slipper ta med dig nitrat och fosfat från de gamla karen. Men du gör som du känner för, och det som funkar för dig och ditt kar.
Knegolf Postat 3 maj 2012 Författare Postat 3 maj 2012 Ok ok! Ska fundera på det! Har iofs bara bra inkörd sten så kan juh va bra med mycket nytt vatten. Behöver dock kunna flytta djuren i iaf rsmet så fort som möjligt. Är sååå exalterad över att kunna erbjuda mina fiskar rikligt med utrymme :-))
Knegolf Postat 4 maj 2012 Författare Postat 4 maj 2012 Fick igång hela alltet igår! :-) blev lite åt laggemans tips åt mest nytt vatten men ändå iaf typ 50% av vardera annat kar. Det snurrar på fint dimman har lagt sig och jag är så här långt väldigt nöjd! Kanske kommer att justera scapingen något
Knegolf Postat 4 maj 2012 Författare Postat 4 maj 2012 Underbart att se min hepatus få sträcka ut då hon vuxit en del sen hon var 1,5 cm lång :-))
Genne Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Underbart att se min hepatus få sträcka ut då hon vuxit en del sen hon var 1,5 cm lång :-))Lite bilder snart eller?MVH/Glenn
Knegolf Postat 4 maj 2012 Författare Postat 4 maj 2012 Orkade inte igår höll på till 2 på natten med karet så blev bara 3 timmars sömn innan jobb haha :-)
Knegolf Postat 4 maj 2012 Författare Postat 4 maj 2012 Detta är som sagt en sammanslagning av två mindre kar. Och jag har gjort på liknande vis med andra kar tidigare så vet att det går bra tänkte lägga upp lite bilder på hur det såg ut när jag började och hur det ser ut nu.
Knegolf Postat 4 maj 2012 Författare Postat 4 maj 2012 å nu när invånarna har flyttat in så smått utan limningar o så. kommer tillägga nån inkörd sten till för höjd o vissa placeringar är provisoriska.
Knegolf Postat 5 maj 2012 Författare Postat 5 maj 2012 Mätt lite i karet idagFosfat=0Nitrat= 0.02KH=16dkhMG 1440ppmCA= 460ppmÄr rätt nöjd men skulle vilja ha upp fosfaten litegrann men det kommer nog självmant på nån dag. o Kh:t lär gå ner under den närmsta tiden när stenkorallerna etablerar sig o Kalkalgerna tar fart.
Quirkz Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 Varför har dom flesta så högt Kh ska man inte ligga runt 8-9
Knegolf Postat 5 maj 2012 Författare Postat 5 maj 2012 Har precis dragit igång karet så tar några veckor innan kalcium och magnesium åtgången tar fart och i samband med nedbrytningen av dessa mineraler sjunker även kh.
LN21 Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 Håller med Knegolf det sjunker,,,,men har du kollat salthalten? Tycker att det ser ut som om alla värde är lite höga
Knegolf Postat 5 maj 2012 Författare Postat 5 maj 2012 Salthalten ligger på 1.025 höga vet jag inte tycker kht är för högt men ca ligger bra och magnesiumet är lite i övre kant men fortf bra. Enligt mina erfarenheter iaf
Rekommenderade inlägg