Gå till innehåll

Dymax iq5 Ledbygge


kohaku123

Rekommenderade inlägg

Hej!

Här har ni mitt första ledbygge!

Steg 1 var att beställa alla komponenter från Aquastyle, fick hem prylarna på nolltid.

16st 3w leds

16st 40grader optik

1st maxwellen 12-20led driver

steg 2: Kapa aluprofilen från bauhaus

steg 3: Borra och montera leds på alu- med brickor från Conrad

ps. knäckte 4 borr innan jag fick tippset att kyla med T-röd i borrhålet.

steg 4: Lödning

steg 5: Montering av akryl och sarg

steg 6: Test av ramp

Summering: Rosa leds från bridgelux är Orange!!!!!!!!!!!! as fult.

Nu återstår det att övervaka tempen på rampen, kör utan fläkt......får se om det funkar.

Mvh: Nicklas

total kostnad: ca 1000kr

post-5650-14468925361774_thumb.jpg

post-5650-14468925361968_thumb.jpg

post-5650-1446892536214_thumb.jpg

post-5650-14468925362313_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker på att jag fattat vad du använd för profi och hur du kapslat in det helal, men den enkla lösningen är väl att få till en luftcirkaltion över aluminiumytans översida med hjälp av någon fläkt.

Om det är U-profiler så hjälper det knappast att öka tjockleken på materialet då det bara ger dig en jämmnare temperatur vilket kan vara problem om man har LEDar med ännu högre effekt per styck. Det är ytan som kyler, framförallt vertikala ytor, därav kylflänsars utformning.

Är det fyrkantsprofiler då borde du öppna upp på deras översida och sätta en fläkt som trycker in luft där och låta det komma ut på kortsidorna.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter väl 4st fyrkantsprofiler där idag? Borra upp ett runt hål i överkant på dessa, sätt sedan en liten fläkt på varje profil, eller byt ut mot U-profiler och montera dit en stor fläkt. Så här har Lasse byggt tex:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47040-Kompletterande-m%E5tt-p%E5-K-rautas-R%E4tskiva&p=458413&viewfull=1#post458413

Samtidigt kan du se över om du måste stänga in dina LEDs så som du gjort nu, öppna upp på sidorna så att luften kan cirkulera runt dem också, då får du ut en del värme den vägen med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man också ska ha i tankarna är att en större fläkt kräver ett större hål i flänsen, vilket kan vara jobbigt att ta upp om man inte har rätt verktyg. Ett alternativ är att köra på U-profil istället och lägga ett lock i akryl, då det är enklare att göra hål i och då kan en stor fläkt vara att föredra.

I mitt första LED-bygge använde jag mig utav 3st 140mm från Fractal Design, de är ljudlösa i mina öron. I mitt nya bygge kör jag med 3st 100mm Scyhe Slim som också är väldigt tysta, de snurrar dock på 2krpm jämfört med 800rpm på FD-fläktarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blev en fractal design fläkt från inet för 149kr

800rpm

9dBA

airflow:66m3/h eller 38,6 CFM

skall bygga ett hus i akryl till den, och aluprofilerna blir utbytta till en aluplåt på 5mm 22x22cm

ev går jag ner till 14 leds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...