Gå till innehåll

Startfasen av ett 60L Nano Extreme..


elvir

Rekommenderade inlägg

Startade upp mitt kar 4 dar sedan, nu undrar jag om man ska mata de djur som kommit med levande stenen, eller bara låta naturen fixa till sig själv.

Jag har som sagt inga djur/fisk/koraller i förutom det som kommit in med levande stenen.

Jag lägger upp lite bilder senare :)

Fick ett litet tips igår om att jag hade glasrosor. Tipset var att jag skulle koka upp vatten och suga upp det i en spruta, som sedan skulle sprutas på glas rosen..

det fungerade smärtfritt och snabbt.. men nu undrar jag om den kan sprida sig eller är det ingen risk längre..för det enda jag såg var en glasros som jag blev av med igår..

/Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan komma tilbaka när det gått lite längre köp en pepparmints räka om det kommer fler. men visst har du tur va det den ända i all sten. kan följa med i prinsip vadsom du stoppar i karet men finns djur som bekämpat dom själv har jag 1 peppermimtsräka somtömde mitt 375 l på 2 dagar ( hade inte särskillt mycket)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok har du nån länk till en sådan? pepparmintsräka? och hur tidigt kan jag stoppa i en isånnafall? vad jag lärt mig ska man mist vänta i 3-4 veckor..och angående matningen?

jag antar att man inte behöver lägga i något speciellt foder om man inte fört in liv i akvariet eller?

tack för snabbt svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

googla så får du fram dom. jag stoppaner 2 klowner efter 2 veckor när mina värden av ammonium nitrat nitrit po4 va nere. sen ephyllia ar olika från kar till kar när det är redo att lägga i djur

Ju längre du väntar desto bättre e de och så slipper du en massa bekymmer i framtiden. Tålamod är en dygd och särskilt inom salt. Du kan ju kolla mina inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata inte i början. Just nu genomgår ditt akvarium en inkörningsprocess där de nödvändiga bakterierna förökar sig. Om du matar nu finns det inte tiräckligt med bakterier för att ta hand om skiten som blir av maten, detta kan i värsta fall leda till att vattnet blir giftigt för eventuella djur som kom med stenarna.

Vänta med att mata tills du har fiskar i karet, och i början när du har fiskar så ska du mata sparsamt så att bakterietillväxten hinner med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag googlade upp räkorna, de var väl ganska söta :)

jag lyder er och väntar minst i 3-4 veckor.. tålamod har jag.. :)

Än sålänge har jag inte fått syn på några alger..men det kanske bara är ett nybörjar öga..hoppas på det bästa..

Jag har tänkt att ha 2-3 clowner i karet samt nån räka, och kanske 2 andra fiskar..men thats it. Jag vet att jag inte kan ta i mycket i karet, för att 60L är rätt lite,

me tanke på min 6,5kg levande sten tog upp en 30% av akvariet..så förstår jag att ju mindre desto bättre..

Eftersom jag är nybörjare och kan inte så värst mycket, förutom att jag läst boken av Daniel knop och läst på nätet ett tag nu,

Jag har valt att inte köra osmos vatten,

dels tycker jag det är dyrt..och min handlare sa att vi i stockholm har riktigt bra vatten..dels för att jag haft ett sötvatten kar i 5 år och jag fick aldrig några större problem, förutom alger i mindre mängder..

sen så har jag valt att köra utan skummare tills vidare, pga att det är främst fisk jag ska ha i början, men så småningom en el nån korall av nått slag.

då har jag tänkt på att inkassera en skummare..

Jag använder mig utav en sump där bak, filter samt kol, och sånna där vita ihåliga cylinderformade stenar.. en cirkulations pump som tar i det rena vattnet och en ny cirkulations pump i karet som pumpar 1600l /h det borde räcka till en bra början..

Saltet jag köpt är Red crystal coral salt 7,5kg för 420:- antar att det är rätt kvalitativt salt..

Några synpunkter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet heter Nano Extreme av märket Haquoss..

Här är lite bilder, det är bara att blädra lite finns en ikon åt höger om bilderna..Anemonen var ju grillad igår med kokhett vatten..så den finns inte där idag..

img1254xh.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet heter Nano Extreme av märket Haquoss..

Här är lite bilder, det är bara att blädra lite finns en ikon åt höger om bilderna..Anemonen var ju grillad igår med kokhett vatten..så den finns inte där idag..

img1254xh.th.jpg

Ser inte på bilden om du har belysningen på eller int,den kan du iså fall låta vara släckt en par veckor och sen ha de tänt väldigt sparsamt och öka försiktigt succesivt,annars får du garanterat en massa alger som du absolut inte vill ha. Sen ska du nog inte ha fler än 2 clowner men en "städpatrull" bestående av några eremiter och turbosniglar kommer du att behöva. Och JA, du behöver absolut skaffa en skummare,de e ju den som tar hand om allt "skit". Lycka till!!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...