Gå till innehåll

120L nytt saltvattensprojekt


Spectra

Rekommenderade inlägg

Hej SG och dess invånare!

Skall väll börja med att presentera mig, innan frågorna kommer upp. :)

Rickard heter jag, 36år Bor och jobbar Norr om Stockholm och har väll snart i 20år haft akvarium för sötvattensfiskar.

Nu när lite mer tid än vanligt har presenterat sig och jag för det mesta jobbar hemifrån så kändes det lägligt med tid för att starta upp en saltvattensburk efter många års fantasi om att få driva ett sådant. Dock så har man ju i alla år blivigt skrämd av diverse ...... om hur svårt det skall vara och endast riktiga proffs klarar av att driva ett sådant samt att det kostar skjortan (och ett par byxor också) att starta upp.

Så here i am. 4 veckan har gått sedan jag fyllde på med begagnat vatten ifrån en zoomarknad nära en av stockholms större flygplatser ;)

Ska väll kanske ta´t ifrån början.

Har som sagt välldigt länge haft sötvattensakvarium men dem senaste 3åren inte haft tiden pga jobb etc.

Och så i vintras så var jag och Sambon i Täby centrum för att julhandla, så när vi gick förbi Täby Zoo så kom jag på att jag länge hade funderat på att skaffa mig ett litet växthus för diverse köks-örter, typ basilika, timjan m.m. men aldrig hittat ngt så jag hade funderat i några veckor på att man kunde köpa ett litet akvarium för detta. SÅ när dem i skyltfönstret skyltade med ett Juwels 65L så slog jag till. :)

Kom hem och packade upp och märkte ju att det följde med både Armatur, pump, doppvärmare, håv och filter m.m så då kändes det helt plötsligt lite dum att slänga allting för att stoppa ner några örtväxter. Så jag skrotade idén med köksväxthuset och startade upp ett sötvattensakvarium igen. :)

Ytterligare några månader senare så ville sambon åka till Zoomarknaden som här i forumet inte verkar ha det bästa ryktet som ligger nära en stor Flygplats. :) Vid det här laget hade jag haft igång mitt 65L Juwels med riktigt gott resultat. Bra värden hela tiden och tillomed fått uppimot 60st Guppy yngel dem senaste 2månaderna. Men ialf. Väll inne på denna zoomarknad så blev jag genast imponerad av deras akvariedel som faktiskt är en avv de största jag sett i Sverige med både sötvatten och saltvattens djur. Självklart så blev man ju mest imponerad av alla saltvattensdjur men som man alltid tänkt att det är för svårt så blev jag kontaktad av en säljare där som började prata om att saltvatten inte var så svårt och med deras egna vatten som man kunde köpa med sig så skulle det inte behövas många veckor för att komma igång.

Det slutade ialf med att jag gick därifrån med ett 120L Evolution 200 akvarium och några säckar levande sand, 18Kilo Levande sten och deras saltvatten i 4st 25Liters dunkar.

Efter ca 1 vecka så åkte vi tillbaka och köpte 7st turbosniglar och 2st puttsräkor.

saltvattentestare (hydrometer) och alla andra tester man kan behöva. Kan tyckas lite tidigt kanske men blev garanterad att det inte skulle vara någon fara eftersom vattnet var deras och djuren kom ifrån samma vatten.

Kom hem och gjorde alla tester och allting var faktiskt bra i värden förutom salthalten som var på 1.029.

3dgr senare så fick jag ett råd på ett annat forum att åka till Triton Akvarium i Täby för råd och jag laddade även ner aquacalculator för att räkna ut hur mycket ozmos vatten jag skulle behöva köpa eftersom jag inte har en egen osmoz. Blev mycket imponerad av Tritons koraller och akvarium och väl bemöt av dess personal. Köpte 28Liter ozmosvatten och ett par nya cirkulationspumpar eftersom dem jag hade köpt på en zoomarknad nära en flygplats ;) skrammla och surra som en gammal dator fast dem var 350kr dyrare än dem på Triton. Det roliga i detta är att mina räkor och sniglar faktiskt såg ut att må bra trots den höga salthalten. Vilkett också förbryllade dem på Triton lite granna. Så vi funderade lite på om kanske min salttestare kanske var lite dålig. Fick därför med mig några deciliter av Tritons vatten som skulle ligga på 1.025 för att kontrolltesta när jag kom hem.

Det slutade med att jag endast behövde ha i ca 18-19Liter ozmos för att komma ner till 1.024-1.025 och hydrometern verkade fungera. Jag tog god tid på mig att ha ner dessa Ozmos liter närmare bestämt 3dgr i ettaper för att inte chocka djuren för mycket.

1natt efter att all ozmos var nere i karet så gick jag direkt på morgonen och kollade till akvariet och fick en smärre chock när jag kollade vid en av pumparna...Där satt nämligen en helt tom räcka, dvs endast skalet. Blev lite ledsen först för jag mistänkte att den dött men tyckte samtidigt att det var konstigt att den var helt tom innuti men tänkte att den andra räkan kanske hade vvarit och kalasat eller att pumpen sugit ut innandömmet.. hehe Men bara efter ngn minut så såg jag samma räka titta fram bakom stenarna, så tydligen bara ngra timmar efter det att vattnet hade kommit ner till ett bra värde så tyckte den att det var dags att byta skal :) Det roliga är att dagen efter så hade den andra räkan gjort samma sak :)

Jag var nu alltså uppe i Vecka 3 på väg mot vecka 4 och efter bara 3dgr efter att vattnet kommit ner till en bra salthalt så började stenen som jag har ganska mycket av att leva. Massa gröna spröt och en hel del röda/bruna fläckar har kommit fram vilket räkorna verkar uppskatta.

Tog självklart massa bilder på detta och visade Triton personal dem när jag var där senaste och fick bra betyg. Skall hålla lite koll på den gröna mossan men annars bara bra.

För 2dgr sedan så begav vi oss tillbaka till Triton för att köpa magnesium test och för att eventuellt stoppa ner någonting mer levande.

köpte två stycken mjuka koraller och har ju självklart nu glömt bort namnet på dem men hoppades jag skulle kunna ksicka upp några bilder här vilkett inte riktigt vill funka skall försöka lite senare.

Så, vad har jag nu då för grejjer och lite frågor.

Vi börjar med utrustningen.

Akvarium 120L Evolution by Aquariland

2x 30W armaturer följde med akvariet blått och vitt ljus

1x Biologiskt Filter HAQUOSS QUICK FILTER EXTRALARGE. Tagit bort svamparna och har bara pumpen igång

1x Haquoss P-500 Pump till filtret

2x Haquoss 4000 TurbExtreme pump utbytta till: 2st Tunze 6015 pumpar

1x Haquoss LED ramp 780 med blått och vitt ljus. 14Watt

18kg Levande sten

3x påsar levande sand

1x refraktometer inköpt på Triton

1x burk ULTRA SALZE Balling CALCIUM MIX

1x burk ULTRA SALZE Balling CARBONAT MIX

1x burk ULTRA SALZE Balling MAGNESIUM CHLORID MIX

Nu har det dunstat lite vatten så jag ska fylla på med ca 3-4liter Ozmos. Testade vattnets salt med den nya refraktometern och hade ett exakt värde på 1.0240 och efter påfyllningen av ozmos så ligger jag på ca 1.0235. Så saltet sjönk ytterst lite.

Jag ska nu alldelles straxt göra ett nytt test av allting och mata in det i Aquacalculator programmet, så får vi se vad för värden jag har.

Har väll just nu inga direkta frågor du jag har pluggat ganska hårt fast jag e lite orolig för uträknandet av hur mycket tillsatser av ULTRA SALZE jag ska lägga i men jag postar här de uträkningar jag får fram och kanske ngn snäll själ kan kontrollera om det låter ok sedan.

PS:

Jag har som sagt haft problem med att lägga upp bilder.

har krympt ner dem till rätt storlek för detta forum både på filstorlek och upplösning, JPG

Men det går endå inte att skicka upp dem, vare sig med den enkla metoden eller den andra.

Får inte något direkt felmeddelande heller utan endast en röd ikon med ett utropstecken i.

Dvs jag kan välja filen, och det funkar att trycka på "Ladda upp" och jag ser att filen laddas upp men sedan händer det inget mer?

kanske måste vara medlem längre eller?

aja nu till testerna återkommer med lite kortare frågor och beskrivning och sårry för den låååånga posten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen..

Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten.

water.PNG

Nitrit: 0.01

Calcium: 440

Alkalinity KH: 9.0

Magnesium: 1170

PH: 8.1

Salt: 1.024

Temp: 27grader

Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i.

Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater?

se bild:

salt.PNG

Sedan har vi då tillsatserna.

enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium.

och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gram varje dag i 7dgr, kan detta stämma?

Jag använder mig ju som sagt av: 1x burk ULTRA SALZE Balling MAGNESIUM CHLORID MIX

no.PNG

En annan rolig grejj jag märkte igår när jag testade som ngn kanske kan svara på är när jag mäter saltvattnet.

Jag använder en liten pipett eller vad det heter för att suga upp lite vatten.

Jag har alltid tagit vattnet ifrån utblåset ifrån en utav cirkulationspumparna och då fått det lite låga värdet 1.023 men igår så testade jag en gång till men i mitten av akvariet och fick då värdet 1.024 varför an detta? ngn som har en bra teori?

Jätte tacksam för svar.

Mvh*

Spectra

Ändrat av Spectra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att din temperatur ligger på 27grader. Den kommer nog skjuta i höjden sen när det blir mer högsommar. Testa att köra utan doppvärmare eller att den bara går på natten så den ligger stadigt runt 24-26! :)

tack.. ja jag e lite missnöjd med tempen.

Jag har faktiskt stängt av värmaren och har den inte ens igång.

jag tror att mina 30Watts armaturer värmer upp ganska mycket så jag ska undersöka möjligheten att skära ut några fläkthål i locket och åka till ELFA och innhandla ett par små fläktar. hoppas det kan hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...