Gå till innehåll

Ljusramp gett upp, stressigt ordna nytt?


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej

Över mitt 275l akvarie har jag 3 T5 rör, (minsta laget jag vet). Idag såg det väldigt skumt ut i burken och 1 av lysrören hade gett upp.

Bytte det men det är själva rampen något är fel på. Jag ville ändå uppgradera ljuset så har beställt en ny ramp med plats för 6 T5 rör.

Blir perfekt/lagom för mina lpser hoppas jag :-).

Nu till min fråga, hur fort riskerar korallerna att skadas av för svagt ljus? Om rampen kommer om 3 veckor är det "lugnt" eller riskerar jag

att få kraftig reaktion negativt på dem? Under mina 3 lysrör har alla koraller levt ok fast jag har inte haft någon direkt tillväxt.

Nuvarande ljus till uppgraderingen är 2T5 39wattare och karet är 55cm högt. Det är ricordeor, scolymnia, flakväxande sps och lite mjukkoraller.

Någon som varit i samma situation under ett antal veckor? Hur illa blir det?

Tack på förhand är orolig för mina små älsklingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en ramp med 4x39watt med dator till så du kan bestämma dygnsrytmen. Du kan få låna den om du kommer till Eksjö men tyvär så tror jag att lysrörena kan vara lite dåliga.

Oj vad snällt och generöst! Om det börjar krisa rejält hör jag av mig :-) (jag tror och hoppas att det egentligen inte är så farligt några veckor men kan ha fel, ej säker)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...