Gå till innehåll

Total nybörjare!


JimmyB

Rekommenderade inlägg

Hej alla glad =)!

Jag är Jimmy och bor i Göteborg. Jobbar som kock och på min fritid så har jag olika hobbys. Men sedan länge har jag alltid önskat att skaffa mig ett akvarium med saltvatten. Jag har både haft och har vanligt akvarium med sötvatten. För tillfälligt har jag ett 20L Nano kar. Ska försöka lägga upp lite bilder på detta snart. Jag önskar att få komma i kontakt med likasinnade personer som vill hjälpa till så jag kommer på rätt spår av inköp och annan nyttig information. Jag ska försöka köpa någon bok om detta (någon som vet någon bra?) sen så kommer jag att läsa mycket här i forumet också, har redan läst igenom en tråd som heter Andre´s 375L kar, vilken bra tråd det var :), jag är inte sugen på att bygga mitt första saltvattens kar men ser det gärna som ett framtids projekt ;). Så det är också en sak jag vill ha hjälp med, finns det någon affär i Göteborgs området som säljer hela paket?

Mvh

Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till både "guiden" och en grymt intressant hobby.

Boktips har du redan fått, den är bra.

Butiker i området är Ciklidhuset i Lerum, Marinakvariet i Mölndal, Herkules Zoo på Herkulesgatan, BioTed Marin i Kungsbacka.

Alla har sin tjusning så dom är allihop värda ett besök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den positiva kommentaren om min tråd. :) Kolla här på köp o sälj. Finns alltid många kompletta paket med färdiga system som det i stort sett bara är till att köra igång. Du sparar också väldigt mycket pengar på att köpa begagnad då allt i hobbyn är väldigt dyrt. Det är inte fel att börja begagnat heller ifall du nu inte skulle fastna för hobbyn och vill sälja allt. Svårt att tänka mig dock. :P

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för välkomnandet :).

Har verkligen försökt att hitta någon affär som säljer böcker om saltvattens akvarium :( hittar bara eng skrivna. Om det är någon som har en bra link till detta så skulle jag bli glad, ska fortsätta leta måste ju finnas någonstans. DaTrucka tack för namnen på affärer som har med saltvatten att göra :). Och tack igen André, ska kolla in k/s ;).

Mvh

Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevsakvaristik för nybörjare av daniel knop... där har du en bra bok... finns säkert både hos Biotedmarin och herkules zoo, finns på bibblan också om man känner för att låna den istället...

Välkommen i hobbyn från en annan kockjävel ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevsakvaristik för nybörjare av daniel knop... där har du en bra bok... finns säkert både hos Biotedmarin och herkules zoo, finns på bibblan också om man känner för att låna den istället...

Välkommen i hobbyn från en annan kockjävel ;)

Hahahah ja vi har några fina namn :). Tack för bok tipset ;). Ska ner till Herkules gatan sen idag tänkte jag.

Mvh

Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

post-6829-14468925737517_thumb.jpg

post-6829-1446892573788_thumb.jpg

Här är mitt 20L Nano kar. Har tre Black Molly´s och en mal och några växter. Ska se vad som blir över från skatteåterbäringen har jag tur så kan jag köpa ett nytt projekt redan i dagarna ;).

Ha en trevlig helg alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...