Gå till innehåll

Varierande mätresultat (Kh/Mg/Ca)


Colan

Rekommenderade inlägg

Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca.

Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit.

Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion.

1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte)

2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå på 360 eller 465 värdet. Vill ju inte riskera höja Ca för mycket. Hur mycket är Mycket?

2: Testerna är ej gamla, dock är Salifert Ca tester snart slut.

3: Ni som doserar manuellt med Kh/Mg/Ca, hur ofta justerar ni ?

Tack på förhand

// Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man får sådana här stora skillnader så är det bra att gå dels på magkänslan, dels ögonen. Vad känns mest rimligt, och hur ser korallerna ut i karet? Har du ordentlig koll på salthalten? Jag tillsätter kh/mg/ca varje dag och behöver i princip aldrig justera. Om Salifert testet snart är slut så har det säkert varit använt en lång tid, även om bäst föredatum ännu inte gått ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just magnesium diffar väldigt med åldern på testet, jag skaffade nytt saliferts idag (både Mg och Ca) för att känslan sa att dom gamla (1år) inte stämde.. Ca med gamla 380, nya 410, Ok diff för mig.. Mg gamla 1110, nya 1400!!! Lite för stor skilnad.

Referensvätska ÄR en bra investering, likaså känslan att något är fel..

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...