Colan Postat 28 maj 2012 Dela Postat 28 maj 2012 Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte)2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå på 360 eller 465 värdet. Vill ju inte riskera höja Ca för mycket. Hur mycket är Mycket?2: Testerna är ej gamla, dock är Salifert Ca tester snart slut.3: Ni som doserar manuellt med Kh/Mg/Ca, hur ofta justerar ni ?Tack på förhand // Mikael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 28 maj 2012 Dela Postat 28 maj 2012 När man får sådana här stora skillnader så är det bra att gå dels på magkänslan, dels ögonen. Vad känns mest rimligt, och hur ser korallerna ut i karet? Har du ordentlig koll på salthalten? Jag tillsätter kh/mg/ca varje dag och behöver i princip aldrig justera. Om Salifert testet snart är slut så har det säkert varit använt en lång tid, även om bäst föredatum ännu inte gått ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zigmund Postat 28 maj 2012 Dela Postat 28 maj 2012 Rekomenderar en referensvätska ( har själv haft 2 salifert magnesium som diffat +100 )En billig försäkring http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=468 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 28 maj 2012 Dela Postat 28 maj 2012 Just magnesium diffar väldigt med åldern på testet, jag skaffade nytt saliferts idag (både Mg och Ca) för att känslan sa att dom gamla (1år) inte stämde.. Ca med gamla 380, nya 410, Ok diff för mig.. Mg gamla 1110, nya 1400!!! Lite för stor skilnad.Referensvätska ÄR en bra investering, likaså känslan att något är fel..// Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 maj 2012 Dela Postat 29 maj 2012 Bäst före på tester gäller oöppnad tester, vissa tester förändras "snabbt" när reagenserna exponeras för luft , fukt och annat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.