Gå till innehåll

Inbyggd sump...?


Skinner

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är just nu i planeringsfasen och det har länge varit mer eller mindre självklart att min tank ska ha en stor, fet sump under bänken med allt vad det innebär av ljud.

Åsikterna går ju vitt isär om vad som är säkrast, ljudlösast, etc, nu funderade jag på om det inte är bättre att ha så stor del av utrustningen på annan plats men fortfarande ha sumpen inbyggd.

Om man flyttar bort skummaren med en closed loop så borde det finnas plats för ett minirefugium, etc utan att allt för mycket av den synliga delen av akvariet "förstörs".

Jag har gjort en liten skiss på hur jag tänkt. Tar tacksamt emot alla förslag och synpunkter.

post-1271-14468912051771_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det ser bra ut. Nästan som jag kommer att köra på.

Har ytavrinning till höger i karet så är det en "sump" längs hela kortsidan så 50x60x20 rymmer sumpen. Har ett fack för skummaren. å sedan vidare till returvatten delen

Så facken är.

10cm ytavrinning

2cm bubbelfälla

20cm kammare för skummare

10cm för returpumpen

Har fått karet nästan helt tyst nu då jag testkörde det igår med sötvatten. Så nu går osmosen på högtryck. Skall hämta LS imorgon eller ikväll.

Hur stort är akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort är akvariet?

The jury's still out on that one... :glad:

Vi är mitt i en flytt, så det kommer att dröja ett tag innan det blir aktuellt att starta det hela. En kvalificerad gissning skulle väl vara ca. 160*60*60.

Hur gjorde du din sump?

Jag försökte lista ut det genom att kika på bilderna i din tråd. Det ser ut som om det är glas rakt igenom. Stämmer det?

I så fall antar jag att du hade separata glasskivor. En lite lägre på avrinningsdelen och en fullhöjds på de övriga facken...?

Anledningen till att jag frågar är att jag mer eller mindre utgått från att det skulle gå att göra sumpen i plexi... Men det kanske inte är en bra idé trots allt... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja plexifunkar bra att jobba med men tycker ej att det håller då man skall limma det mot glaset. har testat själv och det låssade efter ett tag.

Ja det stämmer som du säger en glaskiva rätt över från kant till kant å skilljeväggar där imellan.

Limmade först skiljeväggarna på plats som jag ville ha dom å sedan den glaskiva som är ut mot karet/vattnet/fiskarna..attachment.php?attachmentid=14&stc=1

Så här ser min ut

attachment.php?attachmentid=15&stc=1

Nya_akvariet_2005_02_21_8_400.jpg

har dremmlat ut ytavrinningen men tog lite i underkant så får tyvärr strypa lite på pumpen

Kör med en returpump Aquarium System New-jet 2300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har dremmlat ut ytavrinningen men tog lite i underkant så får tyvärr strypa lite på pumpen

Aha...! Jag trodde att du hade varit tvungen att ha två separata glasskivor. En låg för avrinningen och en högre för det övriga, men det låter ju betydligt lättare att damma av Dremeln. :)

Angående riffkeramiken: Är den specialgjord eller har du bara köpt "standardbitar"? Löjligt snyggt är det hur som helst. Ska bli otroligt spännande att följa hur ditt akvarium utvecklas nu när du börjar fylla på det med levande organismer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite annat snack nu då om Riffkeramik:

Nja jag har fått denna sten bitarna var ej riktigt som jag hadde valt själv eller så är det svårt att bygga i karet mitt då det ser ut som det gör ;)

Får se om jag lägger i den sissta biten utav riffkeramiken. Får hem riktigt fin LS i helgen eller idag så det blir att bygga som det får plats utan att bara knöka ner massa bara för att det skall ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...