Gå till innehåll

Reef Foundation ABC+, Hjälp mig


engwall.mathias

Rekommenderade inlägg

Hejsan gänget. Nu var det fredag och dags för lite vattenprover för min del. Min nya sump står på provtryckning och dagen går åt mina akvarium. Har nyss köpt Reef Foundation ABC+ och har använt det i ca 1.5 vecka. När jag mätte mitt värde så hade jag riktigt högt Ca. (tydligen mätt fel förra gången). Om man har för högt värde vad ska man göra då? måste jag byta vatten snabbt eller ska jag låta det stå? tänkte inte ha i något RF ABC+ mer denna vecka.

Hoppas det inte blir ett olyckligt slut för mina små vänner.

/Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt är riktigt högt? Har du någon siffra. Om det inte är sjukt höga värden så skulle jag inte göra något, det kommer sänkas av sig själv. Om det är jätte höga värden så kan du göra vatten byten för att sänka värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ca 35x20=700(?), Mitt obtimala värde ska/borde ligga på ca450. Allt pga av att jag mätte Ca fel förra gången. Använde JBL Ma,Ca test och där man skulle tillsätta en lila pulver med en skoppa. Trodde det var ett standard mått men den hade tydligen 2st olika mått så där av felet. Men ska göra vatten byte imorgon så det löser sig säkert.

Offtopic: Köpte en anemon igår, kan anemoner vara skadliga mot varandra? har nämligen en orange bubbeltip så är lite mindre som jag är nådigt rädd om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte så himla insatt i kemin runt CA och andra ämnen men som jag uppfattar det så skulle du få massa utfällningar av CA i vattnet. Vattnet blir mättat och kan inte binda mer CA. Jag har aldrig hört om ett så högt CA värde det är därför jag undra om du mätt resultatet med ett test kitt eller om du berökna att det borde vara så högt. Någon annan får gärna fylla på här om det är så att jag är ute och cycklar.

Om du är orolig så gör vattenbyten.

Rörande anemonen så kan olika anemoner ibland bränna varandra men är de av samma typ så brukar det gå bra. T.ex. två olika BTA brukar inte skada varandra, jag säger inte att de inte kan det, men de brukar inte skada varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...