Gå till innehåll

RSM 130- total novis och en massa frågor!


MissEllie85

Rekommenderade inlägg

Köpte i helgen ett beggat RSM 130 tillsammans med sambon. Karet var igång så inkörd sand, sten och allt vatten plus lite levande följde med. I karet går 2 Clowner, en turbosnigel, lite Xenia, någon sorts läderkorall och ganska mycket Caluerta-alger. Mer och mer levande kryper fram hela tiden:ler: Jag som är van vid sötvattenskar, tycker ju dock att en del saker är konstiga. Varför är det så himla mycket skit som far runt i vattnet? Det är original RSM allting, så jag har förstått att cirkulationspumparna kanske inte räcker till. Ska man komplettera med streamers? Vilka, hur många och vart ska de sitta? Ny doppvärmare satte jag i, den gamla hade lagt av, karet håller nu 26 grader.

Vi har byggt som två diagonala rev med ett mellanrum i mitten, är det en dum konstruktion för cirkulationens skull? Det samlas bra mycket skräp i hörnen just nu.

Det sitter filtermatta i filterhörnet just nu, ska man byta ut den mot något annat?

Ett besök på Triton och kanske Akvarielagret är planerat i helgen, vad ska stå högst upp på inköpslistan?

Det vi vill ha framöver är en Anemon åt clownerna, lite mer levande (räkor, snäckor mm, och 2-3 små snälla fiskar) samt lite fler enkla koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG!

Min erfarenhet av RSM 250+130 lärde mig att ta ur alla filter/bollar/makaroner och bara köra med levande sten då det bara samlas "skit" i dessa men detta är en "smaksak", jag hade också en till två x-tra streamer då cirkulationen är undermålig med enbart originalpumparna, värmeproblemen parerades med öppna huvar/luckor. RSM är trevliga kar och jag tycker dom varit mkt bra att starta med.

Om jag vore du skulle jag skriva upp salt (såklart) och några tester så som salinitet, nitrat, fosfat högst upp på inköpslistan, därefter någon cirkulationspump, men det är mina tankar ;) Du kommer alldeles säkert få massor med tips här.

Allt "skit" som far runt kan nog delvis bero på att du rört runt i karet då du flyttat det, avvakta och se om det lägger sig.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar och trevligt välkommnande!

Ska jag alltså ta ut filtermattan helt och låta det facket vara tomt? Jag har annars biobollar hemma som kunde gå i. Cirkulationspumpar/streamers står högt upp på listan, det ska vi köpa =) Jag fick med en hel påse med olika tester, dok utgångna allihop. Går de att använda ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger att det är "himla mycket skit som far runt i vattnet" vad syftar du på då? Hur ser skiten ut?

Du måste inte uppgradera cirkulationen, jag har kört två olika RSM130 ett utan och ett med uppgraderad cirkulation, men om man ska göra det så tycker jag att en streamer på 1500-3000L är lagom, hade det varit jag hade jag satsat på Tunze 6045, det är en ställbar pump där man kan reglera styrkan, den är lite dyrare än de mindre tunze pumparna men då kan ni få den styrkan ni vill ha.

Ditt revbygge kan jag inte uttala, skulle vara lättare att avgöra om du hade en bild på din aquascape.

Filtermatta? Menar du filtersvampen som sitter precis innan för ytavrinningen?

Högst upp på inköpslistan skulle jag ha en städpatrull ca tio stycken sniglar och erimitkräftor som kan hjälpa till och hålla rent i karet. Sedan skulle jag kanske tittat på lite lätta koraller, kanske mjukkoraller eller Euphyllia. Jag tycker Sarcophyton är en bra startkorall, den kan clownerna ibland ta som anemon substitut.

Någon anemon tycker jag inte att ni ska skaffa i början, de kan vara krångliga att ta hand om, så ni bör läsa på endel om dem. Själv väntade jag i två år innan jag skaffade anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiten som far runt är partiklar av olika storlek, de minsta som damm. Det ser inte trevligt ut iaf, skulle jag ha samma sak i mina sötvattenskar så skulle jag ha väldigt underdimensionerad filterkapacitet eller extremt skitaktiga fiskar. Detta "damm" sitter på allting överallt, allting ser skitigt ut, och rör man minsta lilla så blir det ett stort moln. Men det kanske hör till i starten? En Tunze ska jag titta på, och en saltmätare. Filtermattan är den som sitter i pumpkammaren, framifrån sett till vänster om skummare och värmare. En svart bit sitter där.

Städpatrull och lite lätta koraller plus streamer och saltmätare skriver jag upp, salt fick vi med en full hink så det klarar vi oss på ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiten kan du försöka suga ut när du gör vattenbyten. Jag tycker att filtersvampen ska sitta precis inannför ytavrinningentill höger om skummaren framifrån sett. Så den fångar upp skit och partiklar innan skummaren och så man kan tvätta den lätt. Om den sitter nere i pump kammaren är den svårare och få tag i och underhållet kommer bli lidande i längen då det blir krångligare att rengöra den. Har du filtret vid ytavrinningen så bör en hel del partiklar och skit fastna i den och vara lätt att avlägsna från systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart, så ska jag göra. Filtermattebiten som sitter under pumparna verkar väldigt svår att få tag på, men om jag får upp den, ska jag inte stoppa ner något annat där då? Eller ska jag köra med biobollar? Kan jag ta vanlig blå filtermatta och klippa till en bit och sätta innanför avrinningen? Smal eller tjock bit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag också blandat till vatten, tänkte ( på förra ägarens inrådan) göra ett 20 l vattenbyte imorgon. Red sea-salt fick vi med, det stog 36,0 gram/liter vatten, så 720 gram salt till 20 liter vatten. Är det rätt, det var svårt att hitta info på nätet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag också blandat till vatten, tänkte ( på förra ägarens inrådan) göra ett 20 l vattenbyte imorgon. Red sea-salt fick vi med, det stog 36,0 gram/liter vatten, så 720 gram salt till 20 liter vatten. Är det rätt, det var svårt att hitta info på nätet?

ja det kan nog stämma :) är du osäker så ta lite mindre och justera sen med mer salt så är du på den säkra sidan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag infogar en bild från red sea max hemsida ( http://www.redseamax.com/redseamax/250Temp/redseamax/Red_Sea_MAX_specs130.html ) där du kan se hur bakdelen av ett RSM 130 ser ut i vanliga fall.

post-4606-14468925717297_thumb.jpg

1. Removable inlet grill with adjustable shutter for surface skimming

2. Two stage (coarse/fine) mechanical filter sponges

3. Professional turbo protein skimmer driven by a 1,200 lph/320 gph pump

4. Compartment for chiller pump

5. Access panel for chiller inlet/outlet tubes

6. Thermostat-controlled heater

7. Highly porous ceramic biological filter media

8. Activated carbon chemical filter media

9. Twin circulation pumps with adjustable direction outlets

Det är 2:an jag pratar om att ha en filtersvamp där. I botten av pump returfacket så kan du ha filtersvamp men jag vet av egen erfarenhet att den blir krånglig att komma åt den då man måste plocka bort pumparna för att nå ner (om man har orginal pumparna), och då kommer det samlas massa skit i filtersvampen som försämrar vatten kvaliten. Biobollar kan man ha där om man vill men de kanske fastnar i insuget på någon av pumparna.

Jag vill inte låta negativ men jag skulle bara plocka bort filtermattan och låta utrymmet under pumparna vara tomt, alternativt att ha en påse med kol där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag också blandat till vatten, tänkte ( på förra ägarens inrådan) göra ett 20 l vattenbyte imorgon. Red sea-salt fick vi med, det stog 36,0 gram/liter vatten, så 720 gram salt till 20 liter vatten. Är det rätt, det var svårt att hitta info på nätet?

3,5dl salt på 10l vatten tycker jag är ett ganska bra mått. Brukar ta lite mindre salt själv så är det lättare och korrigera innan man gör bytet.

Filtermatta har jag fått uppfattningen att det är skit, plockade därför bort det från mitt clownhotell. Men jag är fortfarande nybörjare så jag kan ju ha fel ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra svar! På lördag ska vi köpa en ny skummare och en streamer, samt riva ur filtermaterialet från undersidan av pumparna och istället sätta filtermatta vid avrinningen. En strumpa med kol kan kanske, som StoffeSwe skriver få sitta under pumparna. Med dessa förbättringar så tror jag karet blir kanon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare beställd, Polariastreamer inköpt samt städpatrull, 5 turbosnäckor, 5 sandvändande eremiter, 2 pepparmintsräkor och två putsarräkor. Lite mer koraller får vi köpa när vi fått bukt med glasrosorna som nu exploderat i antal =( Saltmätare och kol följde också med hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren har inte kommit ännu, men den gamla sitter ju där och gör ett halvdant jobb så länge iaf, fortfarande mkt partiklar i vattnet. Har bytt 20 liter 2 ggr sedan vi hämtade hem karet. Igår drog vi till Akvariehobby och köpte två stora koraller, en Sinularia spp och en Rhodactis sp samt en liten sandanemon. 1 extra Pepparmintsräka följde också med eftersom det fortfarande finns glasrosor och de två räkor vi har inte rör dem.

Jag koppade in korallerna i två timmar igår, de började sedan röra lite på sig framåt kvällen. Nu på morgonen är de dock som "döda", helt still och ingen rörelse alls. Drar de ihop sig när det blir mörkt? Det är ju månljus i karet men väldigt svagt. Anemonen däremot verkar pigg, den rörde på sig när jag drog med fingret över den, drog ihop sig rejält liksom.

Men är det normalt att korallerna gör såhär, eller mår de inte bra? ELLER behöver de bara boa in sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller "suger" upp vatten under dagen så de blir stora, det är bland annat för att algerna som bor i dem ska få mer yta att bo på och algerna som bor i korallen ger den energi. Det kräver dock energi för korallen att vara uppblåst så på natten då det inte finns något ljus till algerna så är det inte värt för korallen att vara uppblåst, så då släpper de utt vatten ur kroppen och krymper. Detta kan de även göra om de blir stressade, skadade eller likanande. Det är väldigt vanligt att mjukkoraller ser lite ledsna ut en tid efter man hanterat dem och bytt akvarium för dem, ibland så rör det sig om minuter och ibland flera dagar, men det är inget ovanligt och du behöver inte oroa dig.

Korallerna rör sig inte själva utan det är oftast vatten rörelsen som får korallerna att röra sig. Det finns undantag där koraller rör sig själva men de koraller du skrev om är naturligt stilla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kommer igång med ljuset. Kan ta någon-några dagar innan den är helt utslagen. Köpte en mjukkorall av lokala handlaren som var ca 10cm stor i deras kar och nu två veckor senare är den som den ska vara 20-25cm stor. Trodde inte den skulle bli så stor. Så de kommer nog igång ska du se:)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Då kan jag vara lugn, blev ju lite orolig att de stackars korallerna hade dött. Den lilla anemonen, hur ska jag sköta den på bästa sätt? De sitter nu i sanden, med foten in under en sten. Sitter fast ordentligt gör den också, den valde platsen själv. Ganska lugn cirkulation är det på just den platsen. Hur ofta ska den ha mat, och vad ska den ha? Andra saker att tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten sandanemon, lite större än en fem krona är den. Den flyttar sig om den inte trivs och jag matar den inte med något speciellt. Den får lite artemia och annan fryst mat som jag matar fiskarna med, men det är sällan jag matar den. Om du ska mata den så prova samma foder du ger till fiskarna, kanske en gång i veckan eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Okej, nu har jag lite fiskfrågor =) Vi har ett Clownpar och två st Bangaiikardinaler (stavning?) i karet, alla äter bra och är mkt pigga. Vad skulle vi kunna komplettera med i fiskväg? Sambon vill ha färgglatt, gärna blått och jag vill ha snällt och litet. Vi var på Akvariehobby i Uppsala och hittade en fantastisk liten dvärgdrakfisk i ett kar, så den tjatas det ju en del om härhemma =) Men just en sådan får nog vänta lite. Vad skulle ni stoppa ner för fisk i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...