Gå till innehåll

ml till ppm i Ca och KH


Hanssanden

Rekommenderade inlägg

Hej Alla,

Behöver lite hjälp med sort omvandling :)

Vid balling så blandar jag 5000ml med 220g Kalciumklorid - dihydrat.

Vilket ger mig 0.044g Ca/ ml

Men man ska doser Max 30 ppm Ca per dygn hur får jag det till ppm och inte g/ml eller är det samma?

Detsamma gäller hur man får KH värdet när man vet hur många gram Natriumbikarbonat / ml man har ? Fast då i dKH

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag kanske talar utanför mina erfarenheter här men om "max 30 ppm Ca per dygn" betyder att du får höja din Ca-koncentration med maximalt 30 ppm per dygn, så borde det innebära att du kan dosera max 30 g per 1000 liter akvarievatten = 30 mg per liter. I din blandade vätska har du alltså 44 mg/ml vilket borde innebära att du kan dosera 30/44 = 0,68 ml per liter vatten.

Invänta gärna fler svar från nån med mer erfarenhet men jag tror att matematiken är solid i alla fall. Vad gäller dKh har jag ingen koll på hur enheten är definierad.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Jag kanske sprang förbi mig själv lite där. Jag vet inte hur det är men man borde kanske ta hänsyn till att man ändrat vattnets densitet. I så fall borde det vara så att om du har specifik vikt på 1.025 kan du dosera maximalt 30 mg Ca per 1/1.025 liter vatten = 30 mg Ca per 0,976 liter vatten = 29.3 g Ca / liter vatten. Med en lösning på 0.44 mg/ml kan du då dosera 29.3/44 = 0.67 mg/l . Det blev visst ingen större skillnad mot innan men rätt ska vara rätt (förutsatt att jag faktiskt har rätt). Om jag tolkat rätt att du kan öka koncentrationen med maximalt 30 ppm per dygn så borde den här uträkningen stämma. Har du annan salinitet så är det bara att räkna bakåt.

Hoppas att jag varit till nån hjälp.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...