Gå till innehåll

en lösning tack


jör..

Rekommenderade inlägg

Är det någon som kan delge mig en lösning som fungerar där jag drar rör UPP i taket istället för ner till en sump.Sumpen skall alltså stå i en angränsande tvättstuga.Jag kan inte ha sumpen under karet pga platsbrist.Akvariet är inte borrat heller och det är igång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har karet 90cm från golvet, Akvariet är 60cm högt sedan är det 90cm till taket där rören skall dras 3,5m till tvättstugan. Där skall rören ner mot golvet(mer eller mindre ner ända ner)Rumet med akvarite och tvättstugan är alltså på samma våningsplan.

Wrang eller vem som vill svara

Går det med det som beskivits ovan eller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte försöka placera sumpen riktigt högt upp i tvättstugan, så att vattnet kan rinna tillbaka av sig självt? dvs minst 90+60 cm över golvet?

Eller så kanske det är lättare att du fixar en benställning till ditt kar som du får plats med en sump under, det nog är mindre krångel. Det käns inte som att du kommer få den där lösningen riktigt bra.

Du har ingen möjlighet att borra hål i väggen? Så slipper du dra röret upp?

Eller kan du inte dra röret längs golvet, lite får man offra sig. Ett tjusigt pvc rör som tröskel är allas dröm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet står på en fristående tegelmur som har varit bardisk och vedkamin .Nu är det en akvariebäck och vedkamin. det har varit ett panrum tidigare som senare byggds ihop med vardagsrummet så väggen mellan mur och tvättstuga har byts mot en bjälke var jag hade tänkt gömma rören.i golvet har jag vattenburen golvvärme så det er inte att tänka på att dra rör där.och sumpen 150-160 över golvet går det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang jag hade tänkt mig att det gick att ha både till och från rör intill varandra dålda av takbjälken.Om jag gör som du visat på skisen så kommer returröret att hänga fritt i vårat vardagsrum mitt i passagen.och det tror jag inte att min fru kommer att tillåta mig att ha.

"du vet fruar kan vara lite känsliga mot sådana detaljer" och då jag har en del andra fel och brister så vågar jag nog inte utmana ödet med det.mvh lilla fridolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey. Ja man får göra som frugan säger.

eller så får man dansa limbo under varje gång :skrattar:

Tyvärr så finns det då ingen variant för detta.

2st pumpar kan man ej lita på. Jo kanske med att man har olika nivåvakter.

tex.

Är det rätt nivå i sumpen så får pumpen till sumpen pumpa

Är det rätt nivå i karet så får sump pumpen pumpa tillbaka

stämmer ej detta så stannar båda och ett "larm" ljuder

Men ändå blir det nog svårt att lita på detta. pumparna kanske pumpar olika trotts att det är samma märke och modell...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar med hävertprincipen tillbaka till karet. Bara slangen/röret är tillräckligt tätt och slangen/röret inte kommer att vara 10 m över vattenytan på sumpen. Enklast också om din pump klarar att pumpa upp vattnet till högsta punkten ovanför huvudkaret. Då behöver inte slangen/röret mynna under vattenytan i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LejonkungenDu menar att jag kan ha rören jämte varandra där jag pumpar med pump ut vattnet ut till sumpen. Och sedan runt i sumpen och häver vattnet tillbaka till akvariet.Och vattnet i akvariet tillåts bara sjunka till en viss nivå,och vattnet från sumpen tas en bit under ytan så att endast en viss mängd vatten tas över till akvariet.så att översvämning ej kan ske.Man suger igång returhäverten,och vid strömavbrott så får man suga igång häverten igen.vilka rör/slangar skall vara över och vilka skall vara under vattnet.ja sumpen ska vara över akvariets nivå va ja eller ut från sumpen skall vara över in i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så finns det då ingen variant för detta.

2st pumpar kan man ej lita på. Jo kanske med att man har olika nivåvakter.

tex.

Är det rätt nivå i sumpen så får pumpen till sumpen pumpa

Är det rätt nivå i karet så får sump pumpen pumpa tillbaka

stämmer ej detta så stannar båda och ett "larm" ljuder

Nej gör inte på detta sättet, har en bekant som körde så i ett par månader tills grannen under kom och ringde på dörren en natt och undrade varför det rann vatten från taket... Något hade gått galet med nivåmätarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda hävert och strypa med ventil tills du får lämpligt återflöde från sumpen. Men sätt i sådana fall ventilen strax före akvariet. Lägre än vattenytan i sumpen lämpligast. Rör/slangänden från sumpen måste gå lägre ned än vattenytan i sumpen. Ju lägre den mynnar desto högre flöde. När den kommer under vattenytan i karet kommer dock inte flödet att öka mer. M h a ventilen (om du sätter in en) kan du reglera flödet till karet. Sen kan du köra pumpen konstant eller intermittent. Nivån i sumpen kommer aldrig att sjunka lägre än rörinloppet på häverten och så sätter du pumpen så att den aldrig kan fylla sumpen helt om det blir stopp i returledningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...