Gå till innehåll

Hur förökar sig musslor?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Den som söker den finner:

"Quahogs, like other clam species, reproduce through a spawning process in which females release large numbers of eggs into the water, while males release sperm. Fertilization takes place in the open water.Females can release from 1 million to as many as 24 million eggs at one time, and spawning may continue for several months, depending on the water temperature and the availability of food. A single female may release up to 60 million eggs in a season, of which only a small number will become fertilized and grow to become adult clams."

(http://wiki.answers.com/Q/How_do_clams_reproduce)

Så då återstår är det någon som har lyckats föda upp några?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yttre förökning, dvs de släpper ägg och spermier i vattnet. De synkroniseras troligen av månljusets cykler och alla släpper samtidigt. De odlas i stor skala men det är svårt att lyckas i akvariemiljö då de har ett planktonstadie. Att få lek i akvarie är dock inte helt ovanligt. Det kan få katastrofala följder om akvarietsskummare med mera klarar av den stora mängden ägg. Effekten blir lite som om man dumpar i en hel burk mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yttre förökning, dvs de släpper ägg och spermier i vattnet. De synkroniseras troligen av månljusets cykler och alla släpper samtidigt. De odlas i stor skala men det är svårt att lyckas i akvariemiljö då de har ett planktonstadie. Att få lek i akvarie är dock inte helt ovanligt. Det kan få katastrofala följder om akvarietsskummare med mera klarar av den stora mängden ägg. Effekten blir lite som om man dumpar i en hel burk mat.

det var ganska intressant tänkte aldrig på att det kan krascha akvariet med den mängden ägg.

Har du fått några musslor till lek eller någon annan hur hanterade ni i så fall mängden ägg ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lek på musslor vid två tillfällen. Enbart skalet på den Tridacna gigas som pumpade ut ägg vägde 1,8kg så det var en bjässe så det blev mycket ägg. Karet var helt vitt i flera timmar. Jag hade dock tur och klarade mig utan några större bekymmer. Jag kontrollerade skummaren ett par gånger på natten och såg till att ha bra syresättning. Nästa morgon var vattnet kristallklart. Så det behöver inte bli katastrof... säger bara att det kan bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...