Andreas A Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Hej!Jag fattar ingenting! Jag har satt in ett nitratfilter Aqua light och skulle nu kolla hur det funkade ( har hört att det tar ett tag innan det funkar bra). När jag mäter returvattnent får jag helt SJUKT höga värden! Det blir rena rama karamellfärgen. Jag ar testat flera gånger. Kan det verkligen vara sant?!?!?Har någon annan varit med om detta Är detta kemiskt möjligt????/Andreas A Citera
acuario Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 vad har du för värden i akvariet? Hur stort flöde har du genom filtret? Det kan ta upp emot 4 månader innan nitratfiltret funger som det ska. Flödet ska vara max en droppe i sekunden ur filtret Citera
Andreas A Postat 12 april 2005 Författare Postat 12 april 2005 Jag har kört filtret i snart 2 månader, en droppe i sekunden. Övriga värden i karet är bra förutom att nitraten nu är typ 10-15...Jag har nu stängt av nitratfiltret. Funderar på att köra det vid sidan av i en hink eller något snånt i ett par månader och sedan se resultatet.Jag kan fortfarande inte förstå hur filtret kan ge så sjukt höga värden ut, typ 100!! Citera
christian Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Om en del av bakterierna i filtret har dött så skulle det kunna förklara den förhöjda nitrathalten. Citera
Andreas A Postat 12 april 2005 Författare Postat 12 april 2005 Hur kan de ha dött? Egentligen undrar jag till och med hur de hunnit dit och dött om det tar fyra månader att få igång ett fungerande nitratfilter och det har bara varit igång snart två månader?!?Vad är grejern tror ni? Ska jag öppna det och rengöra/koka svavelkulorna och börja från början igen och låta det stå i ett eget system utan fisk och så i någon månad???Andra idéer? Citera
christian Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Kör det vid sidan om ett tag och håll lite koll på det.Hur har det funkat hittils? Har nitraten helt plötsligt ökat?Jag ska själv snart starta upp en AquaCare ADN 110 så jag är lite nyfiken. Citera
Dykaren Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Har filtret stått stilla någon gång efter du startade det? Typ strömavbrott eller liknande? Citera
Andreas A Postat 12 april 2005 Författare Postat 12 april 2005 Jag har inte testat av nitratvärdet direkt på utvattnetn från nitratfiltret tidigare... Det borde ha ökat på sistone då värdet i aakvariet sakta har gått upp. Inget strömavbrott eller något sånt. Har gått hela tiden sedan start...Så er uppfattning är att jag ska köra det separat vid sidan av ett tag? Finns det nitrat där att bryta ner till slut då? Jag tänkte på så att det kan bli inkört någon gång...//Andreas A Citera
Janne Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Christian , jag har ett ADN 110 och jag startade det med 1/3 av svavelkulorna eftersom det är överdimensionerat till mitt 700L kar. Men tricket brukar vara att bara fylla hälften av svavelkulorna i filtret, då startar det lättare. Man ser när filtret har kommit igång, det första tecknet är att kulorna klumpar ihop sig, det blir vattenfickor bland kulorna och nivån på kulorna ökar(kulorna åker uppåt i vattenströmen när de klumpar ihop sig). Jag hoppas någon förstod det där. /Janne Citera
Andreas A Postat 13 april 2005 Författare Postat 13 april 2005 Igår öppnade jag mitt nitratfilter och det luktade verkligen ruttet (vattnet i behållaren)! Ska det göra det? Vad är det som kan ha startat en förruttningsprocess i nitratfiltret? Tar det lika llång tid att få igång filtret som att börja helt från början nu när jag häller ur vattnetn, tar bort lite av svavelkulorna och drar igpng det igen? Jag kunde konstatera att svavelkulorna hade börjat klibba ihop sih i filtret./A Citera
Linnex Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Går det att använda nitratfilter/fosfatfilter till sötvatten?Mätte grabbens 50 l sötvatten igår. Nitratet låg på 50. Fosfatet var max på testet.Jag mätte igår då fiskarna började se lite slitna ut...Nu är det dagligt vattenbyte som gäller...Så fort jag har fixat färdigt mitt saltvatten och förvaringsakvariet till LS'n (110 L) är tom så skall vi dra igång den som sötvatten till grabben och jag funderar på om det finns lämpliga filter att koppla till den. Citera
Lejonkungen Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Det går att använda i både söt- och saltvatten.Lukten av ruttna ägg kommer från svavelväte (H2S) och beror på att bakterierna fått för lite nitrat att konsumera (antagligen för lågt flöde till filtret) och börjat konsumera sulfat med den giftiga gasen H2S som slutprodukt istället för att konsumera nitrat till ofarligt kväve (N2). Citera
Linnex Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 En fråga.Startar upp mitt saltvatten inom kort. Skall jag vänta med att starta upp nitratfiltret någon/några veckor med tanke på att nitratet i akvariet är 0 från början?Fosfatfiltret går väl att starta med en gång? Citera
Lejonkungen Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Länk för uppstart och drift av nitratfilter (Wodkafilter i detta fall men gäller även för svavelkulor i allmänhet): http://www.lars-sebralla.de/index.html Citera
Lejonkungen Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Du kan översätta till engelska m h a altavista babelfish. Sök på nätet. Bara att klistra in texten och klicka på översätt. Citera
Nito Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 använd denna länk för att översätta till engelska http://babelfish.altavista.com/ Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.