Gå till innehåll

Mitt nitratfilter HÖJER nitratnivån!?!?


Andreas A

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag fattar ingenting! Jag har satt in ett nitratfilter Aqua light och skulle nu kolla hur det funkade ( har hört att det tar ett tag innan det funkar bra). När jag mäter returvattnent får jag helt SJUKT höga värden! Det blir rena rama karamellfärgen. Jag ar testat flera gånger. Kan det verkligen vara sant?!?!?

Har någon annan varit med om detta :smiley5:

Är detta kemiskt möjligt????

/Andreas A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört filtret i snart 2 månader, en droppe i sekunden. Övriga värden i karet är bra förutom att nitraten nu är typ 10-15...

Jag har nu stängt av nitratfiltret. Funderar på att köra det vid sidan av i en hink eller något snånt i ett par månader och sedan se resultatet.

Jag kan fortfarande inte förstå hur filtret kan ge så sjukt höga värden ut, typ 100!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan de ha dött? Egentligen undrar jag till och med hur de hunnit dit och dött om det tar fyra månader att få igång ett fungerande nitratfilter och det har bara varit igång snart två månader?!?

Vad är grejern tror ni? Ska jag öppna det och rengöra/koka svavelkulorna och börja från början igen och låta det stå i ett eget system utan fisk och så i någon månad???

Andra idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte testat av nitratvärdet direkt på utvattnetn från nitratfiltret tidigare... Det borde ha ökat på sistone då värdet i aakvariet sakta har gått upp.

Inget strömavbrott eller något sånt. Har gått hela tiden sedan start...

Så er uppfattning är att jag ska köra det separat vid sidan av ett tag? Finns det nitrat där att bryta ner till slut då? Jag tänkte på så att det kan bli inkört någon gång...

//Andreas A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian , jag har ett ADN 110 och jag startade det med 1/3 av svavelkulorna eftersom det är överdimensionerat till mitt 700L kar. Men tricket brukar vara att bara fylla hälften av svavelkulorna i filtret, då startar det lättare. Man ser när filtret har kommit igång, det första tecknet är att kulorna klumpar ihop sig, det blir vattenfickor bland kulorna och nivån på kulorna ökar(kulorna åker uppåt i vattenströmen när de klumpar ihop sig). Jag hoppas någon förstod det där.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår öppnade jag mitt nitratfilter och det luktade verkligen ruttet (vattnet i behållaren)! Ska det göra det? Vad är det som kan ha startat en förruttningsprocess i nitratfiltret? Tar det lika llång tid att få igång filtret som att börja helt från början nu när jag häller ur vattnetn, tar bort lite av svavelkulorna och drar igpng det igen? Jag kunde konstatera att svavelkulorna hade börjat klibba ihop sih i filtret.

/A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att använda nitratfilter/fosfatfilter till sötvatten?

Mätte grabbens 50 l sötvatten igår. Nitratet låg på 50. Fosfatet var max på testet.

Jag mätte igår då fiskarna började se lite slitna ut...

Nu är det dagligt vattenbyte som gäller...

Så fort jag har fixat färdigt mitt saltvatten och förvaringsakvariet till LS'n (110 L) är tom så skall vi dra igång den som sötvatten till grabben och jag funderar på om det finns lämpliga filter att koppla till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att använda i både söt- och saltvatten.

Lukten av ruttna ägg kommer från svavelväte (H2S) och beror på att bakterierna fått för lite nitrat att konsumera (antagligen för lågt flöde till filtret) och börjat konsumera sulfat med den giftiga gasen H2S som slutprodukt istället för att konsumera nitrat till ofarligt kväve (N2).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...