Gå till innehåll

Vem kör Djup sandbotten?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej!

Vi har gjort ett test i ett akvarie som vi kallar vårt magroveträsk. Plenum 2cm, ca 10cm grövre sand, ca 5cm finare sand, varav en del var "levande sand". Mellan lagren har vi dräneringsduk.

Nu har det varit igång i ungefär 3 år tror jag, och det inte hänt särskilt mycket. Vi har haft gott om nitrat och fosfat. Vi körde utan skummare och andra filter första året. Och haft en period med väldigt mycket cyano. Med tiden satte vi i en skummare och fosfat- och kolfilter. Långsamt försvann cyanon och macroalger tog över mer. Akvariet är i stort sett tomt på skitalger trots fortsatt höga värden av nitrat(ca 25ppm). Fosfat har vi sänkt till ok värden, fortfarande mätbara.

Just nu ser det ut att vara ett akvarie i balans, trots mycket näring. Anemon, mjukkoraller och några Euphyllia mår bra och växer. Hur mycket vår djupa botten påverkar vet jag inte alls. Den har iaf gjort mycket mindre hos oss än vad vi hade hoppats på, iaf för att sänka N och K.

Hade vi byggt samma akvarie idag så hade vi nog gjort det på annat sätt. Kanske dragit rör i botten som i artikeln om DyMiCo, istället för plenum. Vi på Rotterdam Zoo i vintras och titta på deras DyMiCo-system. Det var där dom började prova sig fram. Fanns en del häftiga korallkolonier som var mer än en meter i diameter så systemet verkade fungera bra. Väldigt hög tillväxt enligt personalen.

Det hade vart intressant att testa runt med CO2, kolkälla och olika flöden mellan bottenvatten och övrigt vatten(inte helt olikt en kalkreaktor). Sen verkade inte personalen helt eniga om det va ett bra system eller inte alls. Det behövdes justeras ganska ofta och krävde en del jobb. Men spännande med nya tankesätt iaf. Kanske går att låna några av deras ideér och hitta på något eget system.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle köra dsb, så skulle jag ha minst 10 cm bädd, ha ett plenum, plenumet skulle vara tömningsbart (dvs en slang dit ner) och jag skulle ha djur som rörde om i det översta skicktet.

Jag skulle special bygga akvariet (lite högre än normal) och möbeln byggs sa att bädden döljs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...