Gå till innehåll

64L + 30L sump


dr.dator

Rekommenderade inlägg

Efter en tid med sötvatten har jag nu fått smak för salt (precis som många andra här), och startade för ca 1 månad sedan mitt projekt med en 64L kub som display och en 30L sump. Kuben lät jag södermalms akvarieaffär bygga och sumpen hade jag sedan tidigare kört lite sött i. Överrinningen sker med en Tunze overflow box. Belysningen är en DIY LED från Rapid LED med 9 XP-G cool white, och 9 XT-E royal blue, båda med 80 grades optik.

Än så länge finns det inte mycket levande i karet förutom ca 8 kg LS och en svart mithrax krabba jag fick med stenen. Jag har även några snäckor, ett par eremitkräftor och en eldräka. Jag väntar fortfarande på min beställning av en Tunze Nano Skimmer för att ha som skummare innan jag stoppar i något mer avancerat. Just nu består sumpen bara av en filtersocka med lite fosfatremover och aktivt kol, en cirkulationspump och returpumpen så klart. Jag har inte bestämt mig än vad jag ska ha för fisk och/eller koraller. Tror ni jag kan köra SPS:er med min belysning?

Bifogar lite bilder som inte blev speciellt bra. Ska försöka fixa bättre. Ljuset från LED-lampan blir verkligen konstigt på bild. I verkligheten är ljuset inte alls så magenta som på bilderna.

post-5944-14468925821987_thumb.jpg

post-5944-14468925820957_thumb.jpg

post-5944-1446892582117_thumb.jpg

post-5944-14468925821374_thumb.jpg

post-5944-14468925821572_thumb.jpg

post-5944-14468925821776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar, Wigge!

Här kommer lite bättre bilder på burken.

post-5944-14468925847731_thumb.jpg

Och vattenvärden för tillfället (det jag kan mäta just nu):

Temp 25.8

Salt 1024

dKH 8

pH 8

Ammonia 0

Nitrite 0

Nitrate 12.5

Phosphate 0

Sen har jag en fråga... Jag har börjat höra ett klickande från akvariet lite då och då. Oftast 4 - 5 klick på rad med någon sekunds mellanrum och sen tyst allt mellan några timmar till ett par minuter innan det kommer igen. Låter som att någon knackar lätt på glaset. Kan det vara så att jag har en mantis? Hur brukar det låta isf? Funderar på om jag ska göra en fälla för se om jag lyckas fånga något.

post-5944-14468925847439_thumb.jpg

post-5944-14468925847944_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering om den eventuella mantisräkan: Jag lyckades lokalisera var klickljudet kom ifrån genom att flytta ner en sten i taget till sumpen. Och det visade sig att ljudet kom mycket riktigt från en av stenarna. Efter lite efterforskning valde jag att snabbt doppa stenen i sodavatten för att skrämma ut mantisräkan, men det kom inte ut någon mantis... Däremot slutade klicket, så den kanske dog? Om det nu var en... I vilket fall som helst var det skönt att bli av med ljudet. Sjukt irriterande när man försöker sova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...