Gå till innehåll

Funderingar kring sump/inte sump


Dustyeyes

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är ny här på forumet och har sista tiden blivit mer och mer sugen på att gå över till saltvatten då jag till och från haft sötvatten akvarium mer eller mindre hela min uppväxt :)

Jag har kollat en hel del på helhets lösningar, typ Aqua medic eller liknande där all utrustning sitter dolt i karet.

Men jag har börjat kolla mer och mer på akvarier typ juwel rio 180 och min fråga är väl rätt enkel.

Är sump det enklaste valet i ett sådant kar eller går det att måttbeställa glas och "tillverka" ett utrymme i karet för att på ett snyggt sätt dölja diverse utrustning?

Vad har ni för tankar kring detta?

Då jag är ny när det gäller saltvatten så är detta garanterat inte den sista frågan ni kommer få försöka besvara närmsta tiden, hehe.

/Jonathan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej o välkommen!

Visst går det att måttbeställa glas hos vilken glasmästare som helst. Jag körde själv ett Juwel 400 med inbyggd sump tidigare, det fungerade utmärkt.

Men idag skulle jag ändå inte göra om det, jag tycker det är betydligt enklare att ha en extren sump att hålla på med.

Nu är ju Juwels orginalmöbel inte direkt lämpad för sump så där måste du nog göra en egen lösning då.

Kan tillägga att borra för genomföringar är inget problem bara man har hyffsade grejer och låter det ta sin lilla tid.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bökigt, så mycket enklare och smidigare att ha en större yta att skrota runt på för skummaren och annat roligt man vill ha.

Inget fel alls med inbyggd sump men det är enklare att komma åt med stor plats. För mig personligen är det avgörande.

Jag var livrädd att ha en sump under karet först, men det är hur enkelt som helst och jag ångrar inte det alls. Vilket gjorde att när saltkar nr 2 kom så

fick det också ha en sump under karet. Till kar nr 2 såg jag till att bänken var 90cm hög också, för att underlätta ytterligare för arbete i sumpen.

Men, om du har ett kar redan och en möbel redan som inte går att ordna en sump under. Visst går det att ha en sump i men det tar plats och det blir lite bökigare.

Bara mina nybörjartankar. Smidigast och enklast = jag gillar sump under!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah då förstår jag !

Jag tänker lite som du säger, det känns mera "riskabelt" på något sätt med en sump under karet, kanske enklare för översvämning osv om returpumpen skulle få spelet?

Men förstår att det är enklare med all extra yta man får för extra utrustning osv!

Får helt enkelt tänka igenom detta lite! Fundera på vad som kan passa mig bäst :)

Jag har ju inte något kar ännu så det finns fortfarande möjlighet för båda alternativ! Men känns Skönt att ha fått lite åsikter från några som haft båda!

Mvh Jonathan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...