Gå till innehåll

Nattaktiva varelser - ID hjälp (Film)


Sunny

Rekommenderade inlägg

Lös lite med ficklampan igår natt och upptäckte en explosion av dessa supersnabba frisimmande larver/maskar. Någon som vet vad det är.. påminner ju lite om eunicide(bobbit) men misstänker att det kanske är bristleworms ? Vore kul o få svar.. nedanför finner ni en förstorad bild samt en video där man ser dem.. men det fanns massor som simmade fritt i akvariet.. var helt galet ! :) nu återstår det att se om det är bra eller dåligt(antar att de är nyttodjur)

post-2018-14468925898357_thumb.jpg

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borstmask, så långt tycker jag det känns klart. Hur kul det sen blir med de där beror ju på vad de äter, hur stora de blir och lite annat i den stilen. Och det är det ju svårt att ha nån mening om utifrån bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Anders,Ja du har väl rätt :) tyckte att det var intressant beteende, har en del borstmaskar i karet så det vore kanske inte så konstigt.. men det kanske kommer att börja urarta sig, satt typ 15st under algskrapan.

Men kan jag utesluta att det är det då ? :)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också stora mängder såna där som simmar runt på nätterna, verkar inte göra nån skada i.a.f... en del av mina ser helt släta ut medan andra är taggiga, men antar att det har med ålder eller liknande att göra, då de mindre brukar vara de som ser släta ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok härligt, tack för snabba svar grabbar.

@Jani - jo minns att jag sett de slätare varianterna också :) tack för din respons.

Någon kanske har ett bra tipps på en fisk som är duktig på att äta dessa ?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det var boxarräkan eller sixlinern som tog bort dem hos mig, hade dem första tiden, båda är ju kända som borstmaskätare, hade en stor mängd såna här och en massa pods, sen försvann dem nåt år (tillsammans med alla pods med mera), och kommit tillbaks nu när de två är borta igen, tyvärr är inget av dem djuren nåt jag rekommenderar någon...

Tänker ju då på lite trevligare släktingar till gyltan men du har väl ett gäng fina gyltor(?) och då är dem ju inga effektiva jägare så kanske bara är sixlinen som tar dem, tyvärr blir dem ju ofta väldigt elaka när de blir äldre... Boxarräkan ska ju vara en borstmaskätarmaskin enligt en del, men likadant med den, tycker de blir elaka som äldre, men kanske är så att om man äter taggtråd (borstmask) till frukost så får man en lite hård attityd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja kan tänka mig at man inte är så glad efter en måltid borstmask ! Joo jag har både boxarräka och gyltor, boxarn bor dock i sumpen och förövrigt känner jag som dig om sixlinern men det är en snygg firre. Jag minns att många räkgobys också äter dem och vissa kejsare beroende på storleken.

:)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...