dr.dator Postat 26 juni 2012 Postat 26 juni 2012 Efter att ha kört ett 64 liters kar ett litet tag har jag nu börjat planeringen av nästa projekt. Det kommer bil en kub med måtten 60x60x60 med möbel som jag har tänkt bygga själv. Möbeln ska bestå av en ställning av svetsad fyrkantsrör (inspirerad av Laggemans 400 liters kub) och sen paneler i typ mdf eller liknande på utsidan med ljudisolering på insidan. I möbeln ska det gamla karet få agera sump, så totalen kommer landa på 280 liter. Överriningen kommer nog att bli av herbie-stil. Jag tänkte den här tråden ska fungera som en dokumentation av bygget. Här kommer några skissbilder jag slängde ihop under midsommarhelgen mellan snapsarna...
Kn0tan Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 Ser ut att bli ett fint projekt... kub akvarium is the shit .I vilket program har du gjort din snygga ritning i ?
dr.dator Postat 27 juni 2012 Författare Postat 27 juni 2012 Ser ut att bli ett fint projekt... kub akvarium is the shit .I vilket program har du gjort din snygga ritning i ?Kul! Jag använder ett program som heter Modo, http://www.luxology.com/modo Kanske inte så mycket för ritningar specifikt, men det är vad jag kan och är van vid.
Kn0tan Postat 27 juni 2012 Postat 27 juni 2012 Tackar! ska prova på lite modo och se om man kan bli kompis med gränsnittet =)
Laggeman Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Eftersom du har min ställning som referens så kan jag komma med lite tips för att du inte ska hamna i samma sits som jag gjorde. Gör två ramar som håller 600x600, dvs över och underdel på ställningen, sen istället för att sätta benen i ytterhörnen sätter du dessa på insidan av ramen då får du möjlighet att sätta träreglar längst ut i hörnen som du med större enkelhet kan skruva fast dina luckor i.Alternativt gör du ställningen mindre och sätter en MDF ovanpå som håller 600x600 och låter ställningen ha 2xtjockleken av MDF mindre yttermått, tex 2x12 eller 2x18 tex, beroende på vad du har tänkt för material till dörrarna. Då får du en möbel som är jämnstor runt om och inte går ut utanför dina 600x600.Gjorde en snabb skiss i Paint på de två varianterna så du kanske förstår av mitt dravel. De röda linjerna skall vara dörrar/toppskiva.
dr.dator Postat 28 juni 2012 Författare Postat 28 juni 2012 Tack för tipset! Men tanken var lite att den skulle gå utanför för att täcka frigolitplattan och bottenglaset. Tänkte att det kunde bli snyggt... Finns det någon nackdel med det? Här är en närbild utan framluckan då.
Laggeman Postat 28 juni 2012 Postat 28 juni 2012 Absolut inte, så har jag det på min nuvarande bänk, iofs byggt i trä, så enklare att montera luckorna. Jag vet bara att jag hade velat göra det annorlunda på min bänk i stål.
Rekommenderade inlägg