Gå till innehåll

450liters beggat


Spectra

Rekommenderade inlägg

Hej

Har precis köpt ett till akvarium så detta blir mitt 2a.

Men jag har lite frågor om rengöring osv

Finns det ngt bra medel jag kan köpa som gör rent glas etc på ett bra o säkert sätt?

Sedan får jag med levande sand och lite sten samt sump och skummare och diverse pumpar av säljaren, finns det också där ngt bra medel för att försäkra eller ialf motverka att eventuella sjukdomar. Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljummet vatten och en diskborste och en disksvamp funkar utmärkt att rengöra ett akvarie med. Inga kemikalier behövs eller bör användas.

Teknik kan du rengöra i ättiksbad, låta dem gå över ett dygn i varmt vatten och en skvätt ättika så blir de rena och fina sen med lite handpåläggning av diskborste/tandborste så du kommer åt ordentligt.

Att försäkra sig att man inte får med oönskade saker i karet med sten och sand kan vara svårt ifall du inte kan lita på säljaren, att denne inte medicinerat mot saker genom årens lopp i karet.

Det bästa är väl isf att skippa den begagnade sanden som säkert har en del smuts i sig, samt skölja och borsta av stenen i saltvatten innan du lägger ner det i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Jupp jag struntade i sanden och stenen som följde med var bara korall/hålsten så den skippar jag med.

Har redan kollat ut bra sand och LS på triton så ska dit i veckan och köpa.

Tack för svaret som sagt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...