Gå till innehåll

Philips TAP 120 + RSM 130D


Emvees

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är sjukt ny på detta med saltvatten och speciellt ozon :)

Min fråga är nu om det går att koppla in ozonet på en RSM 130D orignal skummare för det verkar folk göra med sina ozon generatorer.

För jag får liksom ingen ok inställning på den tycker jag. antingen ingenting eller hela akvariet fullt av microbubblor. inget in between så att säga. :)

Hjälp sökes :)

Med Vänlig Hälsning

Steven " Emvees"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan börja med ozon, jag har själv aldrig använt ozon men jag vet att man använder ozon i en reaktor eller direkt i skummaren, problemet med att ta det direkt i skummaren är att alla skummare inte är lämpade för detta. Som jag uppfattar det (rätta mig gärna om jag har fel) så kan ozonet påverka plasten i skummaren och om kvaliteten på skummaren inte är god så kan skummaren ta stryk i längden.

Rörande microbubblor i RSM så kan du söka på detta här på forumet så kommer du hitta många trådaar rörande detta mde diverse lösningar.

Bubbelfälla kan vara en lösning, i rsm:et finns det en inbyggd bubbel fälla, det lilla facket mällan skummarfacket och returfacket som doppvärmaren siitter i är en bubbelfälla. Bubblor stiger mot ytan, och då de måste färdas neråt för att komma in till nästa fack försvårar det för bubblorna att komma in i returfacket = bubbelfälla.

Jag stoppade ner en liten bit grov filtersvamp i detta fack som ytterligare försvårade det för för bubblorna att smita förbi, problemet med det är att det samlas skit i svampen och den hindrar även vatten från att passerar vilket gör att det lättare blir låg vattennivå i returfacket.

Bästa lösningen är att ha rätt vattennivå i de bakrefacken och ha "ytavrinningskoppen" i ett bra läge så det blir en bra vattennivå i både display delen av karet liksom den bakre delen av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm jo det är inte ok att dra i sig för mycket ozon. Christofer jag var nog lite otydlig där :P Det är ozongeneratorn som producerar en sjuhelvetes jävla små bubblor som fyller hela karet , men jag kan se om jag kanske kan flytta på den till en liten lugnare del av akvariet eller nåt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...