Gå till innehåll

Val av driver?


Nephele

Rekommenderade inlägg

Funderar på att beställa följande kit; http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html, men vilken driver bör jag välja? Meanwell ELN-60-48D (analog dimmer) eller Meanwell ELN-60-48P (PWM)? För- och nackdelar med dessa? Har försökt läsa på lite om båda varianterna, men blir fortfarande inte riktigt klok på vilken jag bör välja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl till stor del tänkt att klara mig på det som följer med i kitet, där följer det med potentiometrar om det är det du menar? (är inte särskilt kunnig på området). Anledningen att jag väljer det dimbara kitet istället för det icke-dimbara är väl i första hand att kunna sänka lite om jag tycker full styrka blir för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Om du vill ha det så enkelt som möjligt, vilket det låter som så är det ju bara Meanwell ELN-60-48D av de två Meanwell-varianterna som du kan dimma men en potentiometer.

Men du behöver även en spänningskälla på 10V eftersom det drivern vill ha in är en spänning mellan 0-10 Volt. http://www.meanwell.com/search/eln-60/ELN-60-spec.pdf

Så beskrivningen i kitten är lite vilseledande. Det är endast deras Maxwellen driver som kan styras direkt med en potentiometer utan någonting mer.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska väl egentligen inte uttala mig om den då jag aldrig varit i direkt kontakt med den.

Men vad jag hört så verkar den inta vara så vidare stabil när man dimmar den.

Väljer du den så har du heller mig veterligen ingen möjlighet att koppla på någon styrning så du kan få automatisk dimmad sol-uppgång/nedgågn.

Men någon annan som verkligen kört dem kanske kan flika in med sina erfarenheter.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt :S, tråkigt om den inte är så stabil... iofs är jag väl mest ute efter att kunna ställa in önskad styrka, och sen låta det vara så. I dagsläget kör jag gryning/skymning med timerar; blå led-strip -> led-lampa som inte är så stark -> lysrör. Det borde jag väl kunna fortsätta med även om jag byter ut lysrören mot led. Har inga direkta planer på att köra mer avancerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dagsläget kör jag gryning/skymning med timerar; blå led-strip -> led-lampa som inte är så stark -> lysrör. Det borde jag väl kunna fortsätta med även om jag byter ut lysrören mot led. Har inga direkta planer på att köra mer avancerat.

Absolut, det är ju två drivers även i det diskuterade paktet så du kan ju tända en i taget med varsin timer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu att de hade 10V-adapter på aquastyleonline också, som jag isf borde kunna köpa till för att kunna använda Meanwell, och sen skaffa en USA->Sverige-adapter alt. byta till svensk kontakt. Om jag inte lyckas hitta nån 10V-adapter i Sverige då, men det verkar inte helt enkelt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånar frågan lite....vilken ska man välja om man vill kunna styra med Janne68s kort??

Conny

Hej

Om du ska använda en driver därifrån så ska du ta en som kan styras med PWM.

De har flera varianter, MeanWell LPF-16D-24, MeanWell LPF-25D-42, MeanWell LPF-60D-48, Meanwell ELN-60-48P och MeanWell LPF-90D-48.

De kan du då styras med mitt LEDMasterBasic1 + 1 elller 2st PWM-utkort (4 ut-signaler/kort).

Om jag minns rätt så har LFP varianterna en fördel och en nackdel:

Plus: de har PFC (Power factor correction => genererar bla. mindra störningar på elnätet).

Minus: de slocknar inte helt vid 0% styrsignal in, utan man måste bryta spänningen in till drivern för att släcka helt.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat kolla på en MakersLed-ramp istället, och även köpa Leds'en från ledgroupbuy.com. De rekommenderar Inventronics 40W driver http://www.ledgroupbuy.com/inventronics-40w-driver-700ma/ bland deras sortiment. Sen hittade jag även driver hos Ledvision.se http://www.ledvision.se/led-dimmer-driver/dimbar-leddriver/dimbar-leddrivernatdel-230vac-31-5w-konstantstrom-700ma.html. Den senare vore kanske enklare som säljs från Sverige/med svensk sladd. Några tankar kring dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett antal 1000 mA drivrar från LedVision för ett och ett halvt år sedan. Några gick sönder fort (men det var 5-1000 mA) men resten har fungerat utan problem. Led Vision är också lätta att handla med - inga bekymmer med utbyte av de trasiga. De har dock en suverän driver (men rätt så dyr) Jolly Maxi där du kan välja drivströmmen - använda 1-10 V dimning eller pusch teknik.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...