Gå till innehåll

Etylcyanoakrylat. Skillnad mot cyanoakrylat?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Tack :)

Det kommer ska du se! Man får låta det hela växa fram och sen helt plötsligt så inser man att karet nästan är fullt!

Om vi ändrar om frågan lite då. Vad är etyl och är det skadligt för karet? Läste lite mer på själva paketen och det stod att det var ett gummibaserat lim eller nåt sånt. Gummi är ju inte skadligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Etyl före säger bara vad det är för kolväte i basen för cyanoakrylaten, etan (som ger Etyl-cyanoakrylat) är den vanligaste... Så den delen oroar mig inte, gummiförstärkt och allt vad det heter oroar mig mer, finns inga tester åt det ena eller det andra hållet när det kommer till det, men gummi kan ju vara allt ifrån latex till petroleumbaserade cancerogena otrevligheter (inte för att jag tror det är det i den), men så länge dom inte skriver ut vad det är har inte jag lust att experimentera med dem i mitt kar...

Som en fotnot, det spännande med cyanoakrylat är att den inte fungerar genom det som man är van med, dvs med avdunstning av ett lösningsmedel, utan genom att cyanoakrylatet tar upp vattenånga och därvid polymeriseras ("blir en plast")... Det är därför den limmar ihop fingrar så väl, hudens avdunstning gör att det poymeriseras bättre där än på nånting som är helt torrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...