Gå till innehåll

pumpar


Davidm

Rekommenderade inlägg

Har ett par frågor angående Tunze stream pumpar. Eftersom en "vanlig" pump har en mycket mindre stråle än en stream pump, och därmed blåser hådare på korallerna, så undrar jag om man kan gå upp i styrka på stream pumparna och ändå få samma effekt som av en mindre pump med smalare stråle. Lite luddigt förklarat men hoppas att ni fattar vad jag menar. Ex tror ni att en steam pump på 6000 l/h ge korasllerna samma "tryck" som en vanlig pump på kanske 4-5000 l/h. Eller blir effekten samma på båda pumparna. Som sakt en ganska luddig förklaring hoppas att ni förstå vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej det blir inte samma tryck som me vanlig pump.. streamer flyttar 6000l vatten men extremt brett. du kan ha en 12000l streamer utan att den skulle göra nån skada på korallerna, om du inte riktar den direkt emot förstås.

du får en mycke jämnare cirkulation me streamern= köp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag ett nano på 75L, allt ska flyttas över till ett 112L undrar om ni tycker att en tunze stream pump blir förmycket. De har en modell som är ställbar, tror det är mellan 2500-7000l/h. Kanske så skulle den funka om den är inställd på det lägsta, vill ju inte köpa och chansa, kostar ju en del dessa pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

Hur stort skulle du ha, 375 eller 112?

Har själv en tunze stream 6060=6000l/h i mit 400L. Där blir det inte för mycket, jag har fler pumpar också, tror inte att det skulle bli nåt problem för dig. Och skulle trycket bli för mycket för nån korall så kanske du kan rikta om pumpen lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet jag har är ett 112, jag tog bara 375L som exempel för att det är en vanlig storlek på kar. Så den ställbara stream pumpen ställd på 2500l/h kanske skulle funka då? Tänkte kompletera karet med en 250w MH så jag kan ha Acroporer. Då bör ju cirkulationen vara stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för det första så kommer det inte att se klok ut med en stream i ett 112L kar då de är rätt så klumpiga, Tror nog att du kan glömma grus det kommer med all sannolikhet att flytta sig till något hörn eller vandra runt. Pumpen som du frågade efter är den intervallstyrda 7500L och den minsta hastigheten är 2500L .Den rekomenderas för akvarium mellan 200-1000L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det är svårt att svara på denna frågan men ställer den ändå.

I mitt 75L har jag en cirkulation på 900l/h, tycker det är förlite, närvjag nu skall flytta över allt till 112L funderar jag över olika alternativ, med sump eller utan. Om jag kör utan sump fundera jag på en power head pump på ca 1500l/h tror ni att det blir förmycket eller för lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till ett 375 liter så kan man utan att vara för orolig alltså använda en stream pump på 6-7000 l/h?

till mitt 450L har ja 2 st stream 6060. allså 12000L.. + en massa andra pumpar.. totalt ca 24000L i cirkulation.. om allt e riktat bra så funkar de super..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att en på forumet använder sig av en deltec5250 som returpump och det var den enda cirkulationen han hade, hade förövrigt ett 470 kar. Kanske det blir förmycket med en returpump på 3000 liter till ett 112 kar. Funderar på att använda 12 eller 16 mm rör som retur rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på reven ute i haven,så är det ju stora vattenmassor som flyttas relativt långsamt,

jag tror inte några koraller eller annat trivs med hårt punktformigt vattentryck.

så det känns väl som en bra ide att bredda utblåsen på powerheads med större diameter på utblås-sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...