Gå till innehåll

Linser till 50w chip, filtreras royal blue bort?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Står i valet och kvalet mellan 50w hybrid chip och 50w 20000k chip, och funderar kring linser till dessa chipp, ac/rc har ju linser men jag har för att jag läst någonstans att deras linser inte är superbra till royal blue våglängderna då dessa kan filtreras bort? Isåfall går ju hybrid-chippen bort eftersom det saknas vettiga linser till dessa.... Någon som har info om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ingen information om detta - det här är en frågeställning jag själv haft men jag tror att det igentligen handlar om glas och dess filtreringsförmåga för UV. UV börjar först under 400 nm. RB är 445 - 455. Jag har glaslinser på en del och jag ser ingen skillnad. Hybridchippen blir i mitt tycke för blå - därför är fördrar jag att köra separata färger. Det förhoppningsvis kommande "drömchippet" bör lösa detta problem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ingen information om detta - det här är en frågeställning jag själv haft men jag tror att det igentligen handlar om glas och dess filtreringsförmåga för UV. UV börjar först under 400 nm. RB är 445 - 455. Jag har glaslinser på en del och jag ser ingen skillnad. Hybridchippen blir i mitt tycke för blå - därför är fördrar jag att köra separata färger. Det förhoppningsvis kommande "drömchippet" bör lösa detta problem.

MVH Lasse

ah, kan ha varit em fundering från din sida jag har någonstans långt bak i skallen som väckt denna fundering...

Jag är lite tveksam till hybridchippen just av den anledningen, är rädd de blir för blå, men har hittat hybrid med RB+10-12k istället för RB+20000k, vilket jag nu är lite sugen på...

Drömchippet är lite för mycket gör det själv och lite stora pengar för mig, tyvärr, för det är förbaskat intressant!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har haft den funderingen och snackade med några som kan analysera spektra både före och efter en lins. Deras åsikt var att jag kanske inte helt var ute och cyklade men jag har inte haft möjligheter att sätta detta i verket än. Kanske i en framtid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...