Gå till innehåll

Lågt kh värde.


Fredrik85

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger så har jag under någon vecka eller två haft lite lågt kh.

Har läst mig till att man försiktigt kan höja kh värdet med hjälp utav bikarbonat. Hur gör man detta rent praktiskt?

Mina andra värden: Salinitet 1,026 Ph 8,2 ca 410 Ammonium 0,01 Nitrat 5 Fosfat 0,3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan hälla i 0,5 dl i en liter vatten o skaka runt detta tills bikarbonaten löst sig. Finns Natrium bikarbonat i var enda mat affär men vill man ha ner priset så kan man köpa från de flesta saltvattens affärer. Du kan tillsätta 0,5dl /dag i 2 dagar och se om du fått en höjning. Har det inte hänt något kan du öka till 1dl/ dag osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har lågt Kh bör du nog kolla mg och ca de kan skjuta i höjden då korallerna inte förbrukar dessa. Själv höjer jag med en doserpump men du kan göra det för hand genom tillsättning av bikarbonat som du gör, höll koll vad som händer med ditt Kh värde så att det stiger långsam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att mäta mg, relationen kg,ca styrs/regleras av mg. Är den låg så börja med det. Om hk är lågt (du skrev ej värde) justera det under flera dagar. Jag justerade på 2 dagar och fick negativ effekt på vissa koraller även fast jag justerade upp inom rimlig nivå (10 gr/dag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...